Los bericht bekijken
Oud 19 maart 2007, 00:19   #19
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Percalion's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2003
Locatie: Vrije Markt
Berichten: 10.698
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Percalion,

Bedankt voor je uitgebreide post.

In een andere thread ben ik in een gelijkaardige discussie gewikkeld.

De kern van de zaak lijkt te zijn dat verschillende burger-types elk iets anders van de overheid verwachten of en daar al dan niet willen voor betalen, verplicht of vrijwillig.

Ik antwoord hieronder op enkele posters die 'alles zelf willen beslissen en geen euro verplicht aan de staat willen geven'. Naar mijn mening is de discussie die we hier voeren gelijkaardig. Ik probeer na te gaan of een maatschappij die het grootst mogelijk geluk voor het grootst aantal mensen nastreeft, enerzijds dat burger-type kan tevreden stellen en anderzijds, voor wie de staat daarvoor wel betaalt, een uitgebreid sociaal netwerk kan bevatten. Een voorwaarde die ik wel stel is dat we bijvoorbeeld allemaal bij dezelfde dokter terechtkunnen, we betalen er alleen anders voor. Wat denk jij?
Het is een interessante denkpiste. Ik denk dat je in feite dan belastingen vrijwillig moet maken (een idee die ik hier ook al eens had neergezet maar niet echt au sérieux) zodat iemand inderdaad kan bijdragen aan de overheids-solidariteitsmechanismen als hij dat wil.
Het voordeel zou alvast zijn dat de overheid misschien schaalvoordelen heeft in die 'sector'; en ook dat de overheid beter haar best zal moeten doen om haar uitgaven te verantwoorden en verstandig het geld te beheren. (Als de mensen de indruk krijgen dat de overheid zomaar wat knoeit, zullen ze beslissen om liever zélf structuren op te zetten en komt de overheid zonder geld te zitten).

Ik vind het wel een verleidelijk voorstel.
__________________
Hitler was a massmurdering fuckhead, as many important historians have said.
Percalion is offline