Los bericht bekijken
Oud 11 december 2006, 15:43   #3
Knuppel
Secretaris-Generaal VN
 
Geregistreerd: 21 juni 2002
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 115.271
Standaard

Kijk Chris, De Decker was allicht niet even geliefd bij iedereen maar hij werd nu eenmaal door BDW binnengehaald. De enige vraag die ik me daarbij stel is: met welk doel? Was het om met een grotere N-VA ook grotere communautaire eisen te kunnen stellen?
Nou, d�*t is dan mooi mislukt!

Het kartel is echter evenmin geliefd door de Vlaams-nationalisten. Niet door hun partijmandatarissen, maar nog veel minder door een massa leden en sympathisanten. Toch werd ervoor geöpteerd. Dit terwijl men kon verwachten dat er daardoor enorm gezichts-en prestigeverlies zou geleden worden én zowel de geloofwaardigheid als de betrouwbaarheid van de N-VA een nooit meer te herstellen deuk zou krijgen. De Decker werd dus de pineut. Het ACW-diktaat kon immers niet genegeerd worden.

In tegenstelling tot jouw vaststelling betreffende De Decker denk ik dat zijn invloed overdreven wordt. Bovendien heeft ze een niet te onderschatten knauw gekregen door de weinig fraaie politieke opvoeringen van de laatste dagen. Volgens mij gaan we ook vervroegd meemaken wat er hoe dan ook zou gebeuren de dag dat twee mannen met hetzelfde hanengedrag, BDW en JMDD, een strijd om de macht zouden beginnen te voeren.

In die zin had de CD&V gelijk dat ze wat schrik had voor de toetreding van De Decker tot de N-VA. Via het kartel zat de CD&V dan immers tegelijk met hem opgezadeld.
Wat niet wil zeggen dat ik er veel geloof aan hecht dat de 'brulboei' om die eigenschap het veld moest ruimen. Wilde de CD&V immers De Decker ontlopen, dan had ze niet alleen moeten eisen dat hij op geen kieslijst kwam maar dat hij helemaal uit het zicht verdween. En d�*t deed de CD&V dus weer niet.
Wat bedoelde Leterme trouwens met dat zitje dat hij voor De Decker wilde warm houden? Waarom wél die brulboei bij de CD&V een kans geven om herrie te maken maar niet bij de N-VA?

Wat mij een tijdlang het meest van al intrigeerde is de vraag die jij je ook al stelde en waarop ik hierboven het, meer dan waarschijnlijk juiste, antwoord gaf. Waarom wilde de CD&V de N-VA, toch een zeer gecontesteerde partner, er met alle geweld weer bij nadat ze ze een trap onder de Vlaams-nationalistische kont gaf? Meer nog, waarom zette ze 'snel en efficiënt' een aantal beloftes op papier om de N-VA weer binnenboord te krijgen? Beloftes die ongetwijfeld onverwijld zullen nagekomen worden?
Als het was om de CD&V met meer zekerheid in de federale regering te helpen loodsen en de volgende premier te kunnen leveren, dan waren de stemmen die De Decker zou aangebracht hebben via de N-VA toch meer dan welkom?

Volgens mij was de CD&V er gewoon voor bevreesd dat een grotere N-VA ook grotere eisen zou stellen. Té grote. Grotere in alle geval dan deze die de CD&V in gedachten had. Grotere ook dan deze waarmee Leterme erin slaagde de N-VA weer aan boord te krijgen. Eisen die de N-VA nu niet langer meer te stellen heeft. Meer nog, de N-VA zal zelfs tevreden moeten blijven als de CD&V de beloften die ze deed, en die ze enkel deed omdat dit van haar verwacht werd, niet zal kunnen nakomen wegens de te verwachten mislukking van de communautaire onderhandelingen. De druk van de N-VA valt in alle geval volledig weg.Met een kartelpartner wiens brulboeitanden al op voorhand getrokken zijn, zodat ze geen enkele verdediging meer hebben, zal het veel comfortabeler zijn om de waarde landgenoten uit Brussel en Wallonië te vriend te kunnen houden, hé?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 11 december 2006 om 15:58.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden