Los bericht bekijken
Oud 10 mei 2004, 20:42   #719
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 174.729
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66
- als jij dus mijn identiteit koppelt aan het feit dat ik in het NL-talig gewest van België woon, dan ben ik Belg en geen Vlaming, maar inwoner van het NL-talig gebied van België of Europa. Ben ik geïdentificeerd door mijn geboorteplaats, dan niet.


Omdat u in het Nederlandstalig gebied woont, bent u Belg en geen Vlaming... U moet mij eens uitleggen hoe een dergelijke redenering in elkaar zit. U spreekt Nederlands, dus u bent Belg. Merkwaardige kronkelredenering.

Bent u "geïndentificeerd" door uw geboorteplaats? Wie heeft u ooit zomaar en in algemene bewoordingen gesteld? Er is altijd een geheel aan natie- en identiteitsvormende factoren. Niet eentje, maar een hele reeks. Bij ieder volk is dat geheel anders samengesteld. Bij een Griek is taal enorm belangrijk en vormt een heel doorslagendgevend element bij de gezamenlijke identiteit. Geboorteplaats is van minder belang, rekening houdend met de grote diaspora van de Griekenland al sedert de Oudheid. Bij Ieren is het taalaspect minder uitgesproken dan bij de Grieken, maar wel de verbondenheid door eenzelfde cultuur en streek. Bij Russen speelt godsdienst nu wel een heel belangrijke rol bij de identiteit, terwijl dat bij de Denen veel minder, zo niet onbestaande is. En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden