Los bericht bekijken
Oud 13 november 2019, 00:39   #41945
Jacob Van Artevelde
Europees Commissaris
 
Jacob Van Artevelde's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 mei 2008
Locatie: LEUVEN / DIETSLAND / DE HERENIGDE NEDERLANDEN
Berichten: 7.933
Standaard Wilhelmus

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Van Duytschen bloed en Duits is ingenomen door onze oosterburen omdat Pruisen een beperkende naam was zoals Vlaanderen dat is. Ze hadden die naam nodig in 1870.
1. Goed, maar het woord Duitsland in de huidige betekenis bestond al wel eeuwen voor 1870.

2. Het is niet omdat de schrijver van het lied het had over "van duitsen bloede" dat hij daarmee bedoelde hetgeen wij daaronder nu verstaan, wel integendeel. Hij bedoelde dat Willem in tegenstelling tot de koning van Spanje, één van de onzen was, geen vreemdeling zoals Philips, maar iemand van ons eigen vaderland, een Dietser. En dat moet hij wel benadrukken omdat Willem nu eenmaal niet in Nederland geboren is.

Maar toch kan men argumenteren dat hij van dietsen bloede is:
- het feit dat de Nassaus al generaties lang in de Nederlanden vertegenwoordigd waren. Oranjes eigen voorouders woonden in Breda. Oranje stamde uit een zijtak van die familie Nassau-Breda. Maar in 1544 stierf de hoofdtak uit en werd Oranje op elfjarige leeftijd de erfgenaam van de Nederlandse Nassau-bezittingen.
- sinds zijn elfde was hij in de Nederlanden opgegroeid en opgeleid. De Nederlanden waren zijn vaderland, dat hij trouw was tot in de dood, zo zegt de dichter.

Alleen als men "van dietsen bloede" zou zingen, zou de betekenis thans aansluiten bij wat de schrijver destijds bedoelde:
https://forum.politics.be/showpost.p...4&postcount=10

Citaat:
Het moet alleen gewennen. Ik zie vooral aanhang bij ons in het Vlaamse Gewest van de naam Dietsland, maar niet zozeer in het noorden.
Ik kan er niet aan doen dat het me 'oubollig' overkomt. Ik denk gewoon dat het een tijdje zou duren vooraleer de geesten warm gemaakt zouden kunnen worden voor een dergelijke naam.
Ach, mits een goede promotiekampagne.....
Citaat:
Al bij al is het mij eender. 'Nederlander' komt ook uit het Frans, voor 'pays d'en bas' tijdens de Bourgondische tijden.
Ooo...! hebt ge een bron om aan te tonen dat het Franse woord authentieker is, en het Nederlandse slechts een vertaling daarvan is.

Citaat:
Ik dacht dat het woord Dietsland ontstaan was in de vroege 20ste eeuw.
De promotor van dat woord was de Deense Vlaming Constant Hansen.
__________________
Geen Gezeik: Dietsland Eén Rijk! Mijn vaderland is mijn moedertaal.
Immigranten bepalen de toekomstige taalbalans en taalspreiding in Belgie!
Als de Nederlandstalige Gemeenschap ooit de stem, de liefde, en de steun van een groot deel van de vreemdelingen in Brussel kan winnen, kan Brussel weer een Nederlandstalige stad worden.

Laatst gewijzigd door Jacob Van Artevelde : 13 november 2019 om 01:08.
Jacob Van Artevelde is offline   Met citaat antwoorden