Los bericht bekijken
Oud 2 februari 2019, 22:02   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Ik wil mensen die niet zo veel verdienen, niet onmiddellijk vernederen.
Maar ze moeten wel realistisch blijven.

Als je "om te vieren dat je afgestudeerd bent' een lening aangaat om een auto te kopen ... dan hebben je ouders vermoedelijk niet de juiste financiële weg van het leven getoond.

Vermoedelijk zijn kinderen van arbeiders beter gewapend tegen al te gulzige starten.

Anderzijds vind ik het ook wel een plicht van ouders om, eens je nakomelingen beslissen om zich een woning aan te schaffen, om bij te springen, indien de situatie ernstig genoeg is om te lukken.

En verder zijn er nog zoveel variabelen in deze problematiek.

Misschien nog één opmerking: als je je eerste eigen woning verwerft, dan komt de overheid aardig ter hulp. Maar toch is dat allemaal onduidelijk en wazig. En laat: bij de volgende afrekening van de belastingen.

Misschien is er nood aan een bijkomende afdeling van de sociale woningsector: begeleiding van mensen die hun eerste woning aanschaffen. Zelfs met financiële ondersteuning, mits garanties enz. Waarvan de kosten later ook door de nieuwe eigenaren terugbetaald moeten worden, volgens aanvaardbare en duidelijke afspraken. Dat zou wel eens stukken goedkoper kunnen uitkomen dan een sociale woning bouwen voor die mensen.

Alhoewel het simpelste van alles blijft: leg geen inkomensbelasting op aan mensen die netto minder dan 1500 euro overhouden, of gezinnen minder dan 3000 euro.
Maar daarvoor moet de staat ernstig ontvetten.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden