Discussie: 2.5 euro per uur
Los bericht bekijken
Oud 28 december 2011, 11:20   #83
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.526
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Effect Bekijk bericht
Via via heb ik iemand leren kennen die enkele jaren in de gevangenis gezeten heeft. Ze hebben hem geflikt om hem te laten fluiten wat hij jarenlang geweigerd heeft. Nu laten ze hem vrij.

In al die jaren heeft hij 2 dingen gedaan: schetsen gemaakt en die in elkaar gelast. Bijgevolg heeft hij op dit moment jarenlange ervaring in het lassen van onder meer aluminium en RVS. Potentiële werkgevers staan aan te schuiven daar dit een gigantisch knelpuntberoep is. Zijn zittijd is compleet onbelangrijk daar het werk moet gebeuren. Bovendien bieden ze hem een heel mooi loon waar zelfs ik met mijn technische pba niet aan kan tippen.
U vertelt een vreemd verhaal. Iemand heeft in de gevangenis geleerd roestvrij staal en aluminium te lassen. Is hij buiten de gevangenis als lasser tewerkgesteld of heeft de gevangenis een werkplaats waarin mensen worden opgeleid en produceren voor de industrie? In het laatste geval is daar een flinke investering voor nodig voor de juiste apparatuur voor het lassen en voor het creëren van een veilige werkomgeving en zijn er kosten voor de directie en werkmeesters. Die kosten moeten terugverdiend worden door betaalde opdrachten uit te voeren. Hier wordt het zeer interessant voor de directies van de lasserij en de gevangenis. De onkosten kunnen deels afgewenteld worden op de algemene middelen van de gevangenis en de winsten en smeergelden kunnen in de beurs van de directies terechtkomen.

De gevangenis kan ook tegen lagere tarieven werken als de concurrenten. Het zou mooi zijn voor de elite als ze de gehele lagere beroepsbevolking als gevangen tewerkstellen. Dat kan eenvoudig door meer zaken strafbaar te stellen en de duur van de gevangenisstraffen te vervijfvoudigen. Zo gaat de economie er heel anders uitzien.
Piero is offline   Met citaat antwoorden