Los bericht bekijken
Oud 16 april 2019, 20:11   #2
quercus
Secretaris-Generaal VN
 
quercus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 maart 2009
Locatie: De Verenigde Nederlanden
Berichten: 39.806
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Piero Bekijk bericht
De Notre-Dame was voor mij een monument, geen kerk. Ik heb de kerk lang geleden uitgebreid bekeken van binnen en buiten en mij verbaasd over de bouwkunst van de middeleeuwers en de moed en het vertrouwen van het volk dat het aandurfde om dat kolossale ding te bouwen. Hoe lang deden ze er over? Een eeuw?

Wat nu? Het idee schijnt te zijn om het ding te herstellen en het geld daarvoor bijeen te brengen door vrijwillige giften. Is dat verstandig?

De herstelkosten kunnen dankzij nieuwe technologie,bijvoorbeeld printen van sculpturale elementen, lger zijn dan je op het eerste gezicht zou denken. Ik schat dat het desondanks minstens 4 miljard euro zal kosten en dat het 20 jaar gaat duren. Is er dan nog behoefte aan dat gebouw? Vroeg of laat gaan alle kerken er aan. Godsdienst is op zijn retour en onze Lieve Vrouwe heeft het gebouw niet beschermd. God trekt zich terug uit Frankrijk. Afbreken dan maar!
De Notre Dame is niet "zomaar een kerk". Het is véél meer dan alleen maar een op de religie gericht bouwwerk. Dat bouwwerk zit boordevol Franse nationale symboliek. Wie de geschiedenis van Frankrijk een beetje kent en de rol die dit gebouw in de loop der eeuwen op cruciale momenten door zijn nationale symboliek rechtstreeks of onrechtstreeks heeft gespeeld, weet dat geen enkele Franse regering het zich kan permitteren de Notre Dame gewoon als "afgeschreven" te beschouwen en er niets meer voor te doen.

Frankrijk is de voorbije jaren in een sukkelstraatje terechtgekomen. Bij een min of meer groot deel van de bevolking ontbreekt de "punch", zeg maar de traditionele dosis chauvinisme, die anders zo typisch was voor de modale Fransman. Velen zijn besmet met een zekere graad van lethargie. De schok die deze zware brand bij iedereen, ongeacht de ideologische ingesteldheid, heeft veroorzaakt kan een duwtje in de rug betekenen om de mouwen op te stropen.
quercus is offline   Met citaat antwoorden