Discussie: Brexit
Los bericht bekijken
Oud 21 november 2017, 14:01   #5206
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN
 
TheFourHorsemen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 januari 2014
Locatie: Antwerpen, De Verenigde Nederlanden
Berichten: 23.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door marie daenen Bekijk bericht
En wat hoop ik dat die as Duitsland-Frankrijk veel stokken in de wielen gestoken wordt... want die as is niet gestoeld op het welvaren van Europa maar alleen en alleen op het welvaren van in eerste instantie Frankrijk als eeuwigdurende profiteur van het zweet van anderen en in tweede instantie Duitsland dat zijn macro economisch imperium zo wil vrijwaren....
De as Frankrijk-Duitsland IS de Europese Unie.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gwylan Bekijk bericht
Wat Frankrijk economisch betekent in Europa en in de wereld is dank zij de eigen inventiviteit en de eigen inspanningen. Daarbij stellen dat Frankrijk een «eeuwigdurende profiteur van het zweet van anderen is», is dermate van de pot gerukte onzin dat het geen ernstige commentaar behoeft.

Het bevalt u duidelijk niet, maar de realiteit is dat Frankrijk en Duitsland als grote lidstaten nu eenmaal economisch en politiek de trekkers zijn van de Europese Unie. Neem één ervan weg (laat staan beiden) en de EU betekent internationaal helemaal niets meer.

Dat de as Frankrijk-Duitsland de koers van de EU dient uit te zetten is derhalve volkomen logisch. Dat is tot heden veel te weinig gebeurd, met als resultaat de vaststelling dat de Europese Unie tot een nauwelijks nuttige, volkomen onmachtige, maar niettemin immens dure bedoening is verworden.

Ik ben en blijf een onvoorwaardelijke voorstandster van nauwe inter-Europese samenwerking, maar het huidig gedrocht «Europese Unie» is voor mij en zeer veel Fransen een mislukking die indien niet grondig bijgestuurd gerust mag verdwijnen.
Ik ben het volledig eens met wat u hier schrijft.

Laatst gewijzigd door TheFourHorsemen : 21 november 2017 om 14:02.
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden