Los bericht bekijken
Oud 4 juli 2002, 00:39   #1
Esceha
Burger
 
Esceha's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juli 2002
Locatie: Wat vroeger Nederland(s) was
Berichten: 175
Standaard

Esceha: "Wederom sigaar uit eigen doos"
-
Er zijn tal van voorbeelden waarbij de overheid maatregelen bedenkt, waarvan het bij de kiezers moet overkomen als zouden die gunstig zijn. Niets is minder waar. Wij worden keer op keer belazerd en het blijkt weer een zaak te zijn ten detrimente van de bevolking.
-
Eerst ga ik voor u even terug in de tijd:
Ik schreef ooit dat het Brandnetelvrouwtje beweerde dat zij "het licht had gezien". Het moest in ieder geval zo bij u over komen. In haar kronkelende bedenksels ten aanzien van filebestrijding wilde zij de kilometerheffing (.....die nu van de baan is, maar in het kader van dit betoog vraag ik mij af voor hoe lang eigenlijk.....) compenseren via fl.0,20 korting op de benzineprijs. De vox populi reageerde als verwacht. "Leuk toch. Fijn mens, die Netelenbos". Maar ik stelde toen "dat 20 cent teruggeven van het beruchte kwartje van Kok geen compensatie is". Sterker nog. U zou kilometerheffing betalen, PLUS nog die overige vijf cent per liter brandstof. Dat achtte ik geen korting!!
-
Reeds tijdens de algemene beschouwingen in 2000 werd door de Tweede Kamer besloten dat de "tegemoetkoming aan automobilisten werd verhoogd tot 300.000.000 gulden. Ook toen zei de vox populi "Leuk toch". Ik heb echter consistent de gewoonte om iets méér op te letten dan de gemiddelde burger en had direct in de gaten wat er exact werd bedoeld. Zo als van de overheid bekend is, werd er ook toen zand in uw ogen gestrooid. Sterker nog. U werd gewoon belazerd!! In het bedrag was namelijk fl.200.000.000 begrepen aan het niet doorgaan van accijnsverhoging die per 1 januari 2001 zou worden ingevoerd. Daadwerkelijk ging het dus om een derde van de voorgeschotelde reductie. Ik beschreef die belazerij alsvolgt: "Stel je voor dat je bij de supermarkt komt en de chef zegt dat ik zojuist aan de kassa een leuke korting heb gehad.
"Huh ???"
"Ja want ik had gisteren de prijs willen verhogen en dat heb ik niet gedaan. Dus u heeft korting....."
"Ja, maar u verhoogt de prijzen toch regelmatig en een keer heeft u zelfs alles met een kwartje verhoogd....."
Niet zeuren....., dat heeft Kok toch ook gedaan en dat slikt iedereen ook voor zoete koek.....
=
De actualiteit:
Mijn oude nog altijd politiek bewuste moeder, die - evenals ik - zeer negatief denkt over links, zegt niettemin altijd "het maakt niet uit of er een links of rechtse regering is; wij worden er financieel niet wijzer van". Zij en dus ook ik weer blijken - als altijd - weer gelijk te hebben. De vreugde van de verkiezings-overwinning van Lijst-Pim-Fortuyn blijkt van korte duur. De onderhandelingen ten aanzien van het creëren van een nieuwe basis voor de coalitie zijn pijlsnel gevoerd. Iedereen is vol verbazing. Grote lof voor Mat Herben. Maar diezelfde Mat Herben - die zich in zijn rol best wel snel heeft ontwikkeld - is politiek gezien ziende blind. De brave borst had niet eens in de gaten dat de Heer Zalm een spelletje speelde door zich in eerste instantie afzijdig te houden van de te vormen coalitie. Alle LPF stemmers wisten dat Zalm zich die houding permitteerde om op die wijze een flinke vinger in de pap te kunnen krijgen. Dat valt de Zalm niet kwalijk te nemen. Hij begrijpt gewoon hoe politiek in elkaar zit. Maar de door de verkiezingswinst verblinde Herben zag dat helaas niet. Het gevolg is dat hij in zijn politieke onervarenheid veel concessies heeft gedaan en ook nog durft te beweren dat "de gesprekken allemaal zo vriendschappelijk is verlopen".
-
Ongetwijfeld zullen er zich onder de lezers ook personen bevinden die de mening zijn toegedaan dat Herben het best wel aardig heeft gedaan. Aardig, ja. Maar resultaat, nee.
Neemt u bijvoorbeeld het hiervoor al besproken "kwartje van Kok". Een heet hangijzer van LPF. Dat komt toch terug, zegt u. Inderdaad. Doch te verwachten is dat dit als reductie wordt verleend op de motorrijtuigen belasting. Rekent u voor de aardigheid eens uit hoeveel die motorrijtuigen belasting dan omlaag zou moeten om een reële compensatie te krijgen. Rekening houdend met het aantal liters brandstof per maand of jaar zouden een niet gering aantal automobilisten geld toe moeten krijgen.
-
Tot slot zal ik u uitleggen waarom dit betoog als titel "Sigaar uit eigen doos" heeft meegekregen. Dat door Herben tijdens de onderhandelingen "losgeweekte" kwartje" (of zo als Pim zei: Euroduppie) gaat u namelijk zèlf betalen. Hoe vraagt u? Mijn eerste reaktie op uw vraag is dat u blijkbaar wéér niet heeft op zitten letten. Want u levert voor dat "kwartje" de mogelijkheid van het spaarloon in. Die regeling vervalt namelijk. Velen betalen maandelijks een bedrag tot het geldende maximum per jaar. Dat levert een behoorlijk belastingvoordeel op. Dat voordeel is nog eens behoorlijk groter als u die betaling in één keer deed van uw vakantiegeld. Daarover is de heffing gemiddeld zo'n 50%. Zet dat bedrag tegenover de t.z.t. te verlenen reductie op de motorrijtuigen belasting en u ziet dat de lof die u de Heer Herben toezwaait - althans op dit punt - onjuist is.
-
Recent hoorde ik iemand via TV zeggen dat veel kiezers "op harde wijze geconfronteerd zullen zien wat zij met de verkiezingen in zijn algemeenheid hebben bewerkstelligd". Die opmerking gaat in mijn ogen op voor bijvoorbeeld WAO-ers en WW-ers die op het CDA hebben gestemd en zich binnenkort geconfronteerd zien met het via het regeer akkoord gerealiseerde kernpunt van die partij om de sollicitatieplicht boven 57,5 jaar in te voeren. Ik spreek de wens uit dat dit niet zal behoeven te gelden voor de LPF. Van de LPF krijg ik af en toe de indruk dat zij zijn verworden tot het niveau van het bestuur van een speeltuinvereniging. Kijkt u bijvoorbeeld eens naar de discussie over het generaal pardon, waarbij Herben - in navolging van Pim Fortuyn - sprak over 5000, en het (in ieder geval nu nog) politiek onbenul Hoogendijk over 100.000 of zelf meer. Kijkt u ook eens naar de uitlating van Herben over het eventueel opheffen van de LPF over een jaartje of acht en de reaktie op die uitspraak van het bestuur. Het domme is dat die zaak dan ook nog eens op de eigen site wordt uitgevochten. En kijk eens naar het feit dat de ledenadministratie niet op orde is, waardoor men, als dat niet juist wordt geregistreerd voor 1 september 2002, een reguliere overheidssubsidie (ten behoeve van partij activiteiten) misloopt van bijna 1 miljoen Euro. En kijk ook eens dat de nieuwe kamerleden voor dat broodnodig op orde brengen van de administratie geen bijdrage van hun riante wedde en onkostenvergoeding wensen te verstrekken. -
Zondag het TV programma Buitenhof ziende met daarin een interview met een zeer standvastige en charmante Winny de Jong en vandaag (2 juli 2002) de deskundige discussie horende die Bernard Eerdmans tijdens het vragenuurtje voerde met (demissionair) minister De Vries, doet mij echter geloven in een positieve toekomst.
-
At your service!
Cor Schorel
http://esceha.kiest.nl/start
http://www.praatcafe.be
Esceha is offline   Met citaat antwoorden