Los bericht bekijken
Oud 19 oktober 2003, 17:24   #61
Supe®Staaf
Secretaris-Generaal VN
 
Supe®Staaf's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 juni 2002
Berichten: 43.125
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Ik heb deze en andere draden ivm het BROV zeer nauwlettend gevolgd Superstaaf en wat u zegt is correct, maar veel meer dan u een klein beetje op uw paard tillen had mijn vorige post niet ter bedoeling.
Nu hoe langer en meer ik nadenk over dat BROV en het systeem der democratie hoe minder zeker ik ervan wordt al zou dit het beste systeem zijn. Ik bedacht mij daarnet namelijk het volgende: stel dat in een huis, waar 10mensen wonen, opnieuw dient geschildert te worden: 6 mensen zouden graag blauwe muren hebben en de 4 andere prefereren gele muren. Wanneer we het principe van de meerderheid hier laten gelden (cfr. BROV) dan zullen 6mensen tevreden zijn en 4mensen ontevreden. Wanneer het principe van de democratie zoals wij ze in de meeste Westerse landen kennen zou toegepast worden zal men een consensus bekomen en zal iedereen gedeeltelijk tevreden, maar ook gedeeltelijk ontevreden zijn. Een oplossing waar iedereen tevreden mee kan zijn, lijkt dus niet echt voorhanden. Echter! Naast dit ene huis staat er nog een huis waar een gelijkaardige situatie zich voordoet: 6mensen wensen gele muren en 4mensen zouden liever blauwe muren hebben. Een oplossing blijkt plost veel voor de hand liggender. Hoeveel beter zou het namelijk niet zijn wanneer die 10mensen die blauwe muren wensen gaan samenhokken en die 10mensen die gele muren wensen te hebben bij elkaar intrekken!
Het is nogal abstract en plastisch voorgesteld en ik weet niet eens of u gaat begrijpen wat ik eigenlijk wens te zeggen, want ik besef dat het heel wat moeilijker is in 'real life' dan in dit voorbeeld.
Ik begrijp wat je wil zeggen hoor.
Je moet echter goed beseffen dat het enige wat onze particratie nu aanbiedt in jouw imaginair geval (6 voor een geel huis, 4 voor een blauw huis) het volgende is:
De voogden kopen zes hoeveelheden gele verf, vier hoeveelheden blauwe, ze roeren het dooreen en laten de boel dus groen verven. Gevolg: niemand tevreden, behalve de schilder, en de particraat, want die heeft percent op de verf, en een sommetje onder tafel gevangen bij de aanbesteding.
Het BROV als aanvulling op representatie, zal hoe je het ook draait, steeds een meerderheid van tevredenen opleveren. Die meerderheid hoeft daarna geen eeuwigdurende concessie mee te krijgen. Betonnering is uiteraard uit den boze. Mét BROV krijgt na wijziging van de meerderheid, de burger steeds de gelegenheid om de bestaande wetten aan die nieuwe situatie aan te passen.
__________________
Voor Vorstelijke salarissen..Voor Vrijheid van meningsuiting En Voor Rechtstreekse democratie
Supe®Staaf is offline   Met citaat antwoorden