Los bericht bekijken
Oud 21 maart 2021, 13:40   #228
Aton
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 28 september 2012
Locatie: Vlaanderen
Berichten: 9.515
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Een volledig onzinnig antwoord. U citeert gewoon een korte en niet erg relevante oppervlakkige recensie of samenvatting van het boek van Vergeer opde site van de Standaarduitgeverij. Vlug vlug gecopypast. De kans zit er zelfs in dat u het boek van Vergeer niet eens gelezen hebt. En indien dat wel is, citeer me dan een duidelijke passage uit het boek van Vergeer waaruit blijkt dat Vergeer het eens is met Bauer voor wat betreft de datering van Handelingen.
Blz. 47 :
In het begin van de eerste brief aan Corinthiërs lezen we " Eucharistô tôi theôi mou " ( dank aan mijn god ). Dat zal geen jood aan zijn geloofsgenoten schrijven, hij zet daarmee de Euwige en Enige tegenover vele andere goden en afgoden. De tekst gaat dus haperen, en vervangt " mou " door " hèmôn ", ( onze ) of laat het bezittelijk voornaamwoord weg. Een tekst die daarmee de duidelijk zichtbare sporen van een latere periode draagt, van de tijden en omstandigheden waarin deze brieven werden uitgegeven, niet van de tijd waarin Paulus schreef.

blz. 58 :
In Handelingen staat een korte mededeling, bijna terloops wordt gezegd " In Antiochië werden de leerlingen voor het eerst christenen genoemd " ( 11,26 ) Het lijkt wel als een inval of tussenvoegsel. Bovendien is de hedendaagse lezer vertrouw met deze naam, die al meer dan tweeduizend jaar de geëigendelijkt. De naam christenen naar de naamgever Jezus Christus. Maar dat alles wordt juist door dit simpele zinnetje onderuit gehaald.
Ten eerste het schijnbaar terloopse van de mededeling. Integendeel. Handelingen bestaat ruwweg uit twee, ongelijke helften, eerst over Petrus, dan over Paulus. Precies op het breukvlak staat de zin.[...] Het is het keerpunt van het verhaal, waar de oorspronkelijke beweging van Jeruzalem en Judea, verlaten wordt en het verhaal zich wendt naar de Grieks-Romeinse wereld, naar Athene en Rome.

NOTA: Ik heb alle zes de boeken van Vergeer over dit onderwerp. Duidelijk ?
Aton is offline   Met citaat antwoorden