Los bericht bekijken
Oud 21 februari 2012, 22:11   #5
vavli
Parlementslid
 
vavli's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 21 december 2006
Berichten: 1.915
Standaard

De argumentatie dat die Gerd van LSP is vind ik niet overtuigend. Maar dat het niet goed gaat met Rood, staat wel vast.
1. Rood is er niet in geslaagd om een betekenisvolle groep uit sp.a mee te krijgen. Het is dus vooral een samenwerking van de kleine trotkistische groepjes. LSP zegt zelf op haar website: "zonder het LSP infuus zou rood allicht niet overleven" Maar LSP, SAP, .. zullen hun energie toch vooral blijven steken in de eigen organisatie dus dara heeft Rood heel weinig aan.
2. Bij nieuwjaar lanceerde Rood een oproep die mee ondertekent werd door Wouter Van Bellingen en Jef Sleekx. Na een maand hadden ampre 215 mensen die oproep ondertekend en- heel vreemd- toen werd ie oproep van de Roodwebsite verwijderd. Alle andere artikels blijven er wel op staan, waarom die oproep niet?
3. Erik De Bruyn meldde in de pers dat Rood in Antwerpen samen met Groen naar de verkiezingen wil want 'bij Groen kan rood beter zijn eigenheid behouden dan bij PVDA" Maar in Sint Niklaas maken Groen en Sp.a een einde aan de samenwerking met de groep van Wouter Van Bellingen, ondermeer "omdat Van Bellingen flirt met het extreem linkse Rood" aldus Willockx. En de vraag is of Groen Antwerpen enige interesse heeft in een samenwerking met Rood: zij weten ook dat rood slechts een handvol leden telt in Antwerpen (een barbecue van Rood Antwerpen op een heel mooie zomerse dag trok ochot 50 deelnemers, 'mede dankzij onze inzet' meldde LSP fier
3. Rood heeft geen leden en geen middelen en dus is er een totaal onvermogen om van de grond te komen. De tax shame aktie werd door Rood in de pers gebracht als een aktie waarbij in alle provincies aan de grote bedrijven pamfletten werden uitgedeeld. Volgens mij is dat een regelrechte leugen en werd er hooguit aan een handvol (een, geen twee) pamfletten uitgedeeld. De enige andere aktie was voor het groot verlof waarbij aan enkele belastingskantoren (antwerpen, leuven en gent) werd postgevat. En dan heb je het, wat eigen campagnes betreft, zo ongeveer gehad...

EDB stelde dat Rood nodig is omdat de pvda een verleden meesleurt en daardoor te zeer besmet is om te kunnen doorbreken. En zie: de pvda heeft sinds Rood gestart is veel meer nieuwe leden bij gewonnen. We hadden Manifiesta: een politiek feest van solidariteit tussen alle regios met 7500 aanwezigen waarmee het de grootste politieke manifestatie is van links sinds vele decennia. En dan is er nu het boek van Peter Mertens dat in de verkoop nu wedijvert met Jommeke en twee kookboeken van Meus: een links politiek boek dat een bestseller is: ik heb het in mijn hele leven nog niet mee gemaakt.
Kortom: de kameraden van Rood zouden best een kritisch bilan opmaken en inzien dat ze hun politieke energie best bundelen met pvda. Maar ik vrees dat het probleem is dat EDB en co zelf teveel verleden meesleuren dat ze niet kunnen loslaten en dat ze, wat de pvda ook doet en betekent, zullen blijven doorgaan met een eigen project.
__________________

vavli is offline   Met citaat antwoorden