Discussie: Wij zijn Germanen.
Los bericht bekijken
Oud 20 november 2022, 12:59   #55
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN
 
De schoofzak's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 juli 2004
Berichten: 80.200
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan Bekijk bericht
Niks emotioneel. De nagel op de kop. En wie gaat bepalen wat de aanpassing aan onze samenleving is? Wat kenmerkt onze samenleving? Daar kan alleen subjectief en arbitrair op geantwoord worden. Een Vlaamse canon is daar alvast geen antwoord op.

Als Vlaming zijn bepaald wordt door woonachtig te zijn in de regio Vlaanderen en Nederlands praten dan ben ik akkoord. Vlaanderen en de Vlaming zijn voortdurend aan het veranderen. Soms zelfs in die mate dat geen enkele staatstructuur daar iets tegen kan inbrengen. Ik, jij, Skobelev, Pandareus, Wagner.666, Tomm, enz... vormen samen de samenleving. Vandaag de dag zijn een spaghetti bolognaise, een Döner Kebab, een McDonnalds, enz... deel geworden van de 'Vlaamse' cultuur. Om Vlaming te zijn moet men zich niet draperen in de Vlaamse Leeuw.
Een Vlaamse canon is daar alvast geen antwoord op.

Denkt gij dat de Vlaamse canon daar een antwoord op wil geven? Peinst dan maar gauw wat anders.

*****

En wie gaat bepalen wat de aanpassing aan onze samenleving is? Wat kenmerkt onze samenleving? Daar kan alleen subjectief en arbitrair op geantwoord worden.
Dat gebeurt op magische wijze, zoals dat in alle samenlevingen gebeurt, al eeuwen lang. Hoe meer je dat wil beschrijven, hoe meer je in een knoop geraakt.
__________________
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden