Los bericht bekijken
Oud 4 januari 2023, 13:04   #43600
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.428
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door cato Bekijk bericht
Voor Nederlanders zijn de banden met Friesland ook heel hecht.
Nederlanders verstaan het Fries ,maar het Bildts versta je nog beter.
In Vlaanderen zal het niet anders zijn als het om de verschillen in streektalen gaat.

citaatTrouw :

Streektaal interview • Journalist Gerard de Jong schreef de eerste roman in het Bildts, een mengvorm van Nederlands en Fries. Hij kon niet anders dan in zijn moedertaal schrijven. 'Taal is een wezenlijk onderdeel van wie we zijn.'

De Jong liep al langer rond met het idee een roman te schrijven. Dat dit in zijn moedertaal moest, was al snel duidelijk: "Het verhaal speelt op Het Bildt en ik denk en droom in het Bildts." In het boek verwerkte hij enkele autobiografische aspecten. Zo woonde en werkte De Jong zelf in 2017 twee maanden in Baskenland, voor een Europees uitwisselingsprogramma voor kleine talen. Als spreker van een andere kleine minderheidstaal werd hij er met open armen ontvangen. "De Basken waren erg nieuwsgierig naar het Bildts, hoe klein die taal ook is. Ik ben nog geïnterviewd door het dagblad Berria. Hun interesse heeft mijn eigen passie voor het Bildts nog meer versterkt."

Die kan hij onder meer kwijt in zijn baan als meertaligheidscoördinator van de gemeente Waadhoeke. In deze fusiegemeente worden vier talen gesproken: Nederlands, Fries, Bildts en Franekers. "Mijn taak is om ze binnen en buiten de organisatie te promoten", licht hij toe. "Taal is identiteit en een wezenlijk onderdeel van wie we zijn." Daarom stak het hem als mensen vroegen of zijn boek ook in het Nederlands zou worden vertaald. "Zo van: verschijnt het ook in een serieuze taal? Alsof het Bildts dat niet is. Voor Nederlanders en Friezen is het Bildts trouwens vrij goed te volgen."


https://krant.trouw.nl/titles/trouw/...s/1743071/11/5
Het Bildt. Dat vind ik ook best interessant. Die streektaal heb ik veel jaren geleden ooit toevallig ontdekt via deze band:

Feetwarmers - 't Bildt
https://www.youtube.com/watch?v=EPmAqfIS70A

Een vrij conservatief dialect dat tot het Hollands gerekend wordt. Een soort hybride-dialect met vele Friesche invloeden, net zoals het Brabants-Holllands Brabantse invloeden heeft overgenomen, maar ook een Hollands dialect is.

Laatst gewijzigd door Weyland : 4 januari 2023 om 13:06.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden