Los bericht bekijken
Oud 11 januari 2023, 13:25   #43605
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.421
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Oei....Ik snap niet dat gij wilt snappen dat Dietsland zou betrekking hebben op Wallonië.....
De Franstalige Nederlanden vormde wel steeds een zeer nuttige geografische buffer voor Dietsland. De Franse imperialisten hebben namelijk zes eeuwen lang geprobeerd van de Nederlanden binnen te rijven, op alle mogelijke manieren, maar in verhouding de kosten en slachtoffers is de buit niet zo heel groot geweest. De Zuidelijke Nederlanden waren oorspronkelijk een rechthoek met een Luxemburgse staart en werden herleid tot een driehoek.
Maar Dietsland schoot er "slechts" de helft van de de oppervlakte van de huidige provincie West-Vlaanderen bij in; de Franstalige Nederlanden werden echter meer dan gehalveerd.
Mijn punt: hadden die Franstalige Nederlanden er oorspronkelijk niet bij gehoord dan vormde de Rijn nu de Franse noordelijke grens ......
Wat ge wel zult snappen is dat in dat opzicht mijn Nederlandse tenen beginnen te krullen als ik verneem dat er mensen zijn die wat overblijft van die Franse Nederlanden zomaar willen weggeven aan de Franse imperialist.
De geschiedenis leert mij dat Wallonië voor Dietsland nog eens zou kunnen van pas komen om de Franse landhonger te stillen. Want eens zal ook aan de Pax Europaea een een einde komen. En dan...? Dan steken de oude nationalismen natuurlijk weer de kop op.....

Men moet het verleden begrijpen en kennen om de toekomst vorm te kunnen geven.
Ik pleit dan ook - en nu samen met Edwin - dat in de geest van de Pragmatieke Sanktie van keizer Charel de Nederlanden moeten worden geherïntegreerd in de plaats van ze verder te desintegreren en te ontmantelen door Wallonie zonder slag of stoot, zo maar lichtzinnig weg te geven, of door Vlaanderen onafhankelijk te maken.
Konkreet ga ik dan ook voor een konfederalisering van de Nederlanden volgens de kulturele grenzen met 4 deelstaten: Dietsland, Wallonië, de Duitstalige Nederlanden, en Friesland als de Friezen dat zelf willen.
De Fransen zullen dat niet graag zien want dit zal bij hen herinneringen oproepen aan het Kongres van Wenen toen het VKN werd opgericht als buffer tegen Frankrijk. Ditmaal echter een herïntegratie op basis van grenzen die aan een kulturele realiteit beantwoorden ipv op basis van de militaire grenzen uit de Spaande tijd.
In het Frans mogen de Nederlanden gerust La Belgique blijven heten terwijl het in het Nederlands de Nederlanden of Dietsland heet. Het Frans krijgt dan een zekere culturele status, omdat het in de Nederlanden dat altijd wel gehad heeft. Zoiets?

Het Frans zal wel altijd onderdeel van ons leven uitmaken, ook post-België. Onze verhouding met die taal alleszins, maar wel als tweede taal (nu ja, had ik gewild, derde taal) voor mij persoonlijk.

Je hebt natuurlijk ook delen in de Nederlanden die eerder een band met het Duits hebben en je hebt een Duitstalig deel dat goed Frans spreekt. Meer terug naar de oude taalverhoudingen van weleer, i.p.v. dat moderne gemaakte nationalisme.

Laatst gewijzigd door Weyland : 11 januari 2023 om 13:31.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden