Los bericht bekijken
Oud 24 juni 2011, 22:43   #32
Ernst Niessen
Europees Commissaris
 
Ernst Niessen's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 15 juni 2009
Locatie: APELDOORN (Apeldoorn)-NL-GE
Berichten: 7.510
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fj9lnir Bekijk bericht
Ah... wij spreken in Belgie 'drugs' uit als 'drugs' en niet als 'dwuks' zoals in Nederland, dat zal het verschil zijn. In Antwerpen/Brabant spreken we het dan zelfs nog meer uit als "drúúgs" dus is er helemaal geen spraakverwarring meer

Ik woon in Zandvliet waar de Schelde van prov. Antwerpen in Noord-Brabant stroomt, maar het komt in heel de grensstreek hier wel voor denk ik, aan beide kanten (Zuid-Noord-Brabant (lol) en Noord-Antwerpen)
Het ziet eruit als ne genitief maar het is na voorzetsels dus eigenlijk in functie van de datief ofzo. Vooral bij namen of woorden die naar personen verwijzen.
Na medeklinker: +e, na klinker +s
"Dad is van Janne" (Dat is van Jan), als de persoon Janne zou heten zou het namelijk zijn "Dad is van Jannes"
"'k Zen gisteren baj Wiskes gewist" (ik ben gisteren bij Wiske/Louise geweest)
Volgens mij kan het ook bij woorden als 'tante' enz. die geen pers.naam zijn maar kan efkes niet op een goed voorbeeld komen, ik spreek het dorpsdialect namelijk niet maar ben soortement stadsimport

De muziekgroep "Fixkes" uit het naburige Stabroek (door velen gehaat of bemind), danken ook aan dit verschijnsel hun naam; iemand in de familie van de zanger werd Fraans van Fikskes genoemd, Frans van Vikske dus (naar zijn vader Victor); maar 'van vikske' moet dus altijd worden "van vikskes" in't dialect.

Edit: was ik nog vergeten dat het ook gewoon datief kan zijn, zonder voorzetsel.
Haj géft Janne nen boek - hij geeft Jan een boek.
Zeer interessante, dialectische verklaring. Vooral die constructie van de genitief die een datief wordt. In het Duits doet zich dit semantische fenomeen ook voor en wel in dit voorbeeld:

- Der Genitiv ist dem Dativ sein Tod. of
- Der Genitiv ist des Dativs Tod.
__________________
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Wat is dat toch voor onzin ... Veel Nederlanders, niet allemaal, hebben de eigenschap zich met alles en iedereen te moeien en de vinger te wijzen. Daarmee is alles toch gezegd?

Laatst gewijzigd door Ernst Niessen : 24 juni 2011 om 22:44.
Ernst Niessen is offline   Met citaat antwoorden