Los bericht bekijken
Oud 28 december 2020, 14:51   #439
Weyland
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 15 mei 2011
Berichten: 9.497
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door edwin2 Bekijk bericht
Bedankt, ben eigenlijk niet echt lang weggeweest op dit forum. Maar mocht er een leuke discussie zijn dan ben ik van de partij. Blijf ook een Groot Nederlander met inderdaad wat wanhoopsklanken. Maar ook wanhoop is hoop, ja toch ?

Ben tegenwoordig ook meer actief op linkedin, het is daar wat meer internationaal georiënteerd en hier niet zo, meer een duaal gebeuren.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Moet ik mij aangesproken voelen? Op veel fora ben ik de laatste tijd iets minder actief. De laatste tijd heb ik om de juiste redenen, minder tijd voor internet.

Vrees niet, net zoals Edwin2 ben, ook ik, niet van mijn geloof gevallen.

Groot-Neerlandisme wordt ook vaak afgedaan als een gek idee. Niet enkel in België, maar ook in Nederland. Je hebt soms mensen die een soort 'valse nuchterheid' bezitten. Veel Nederlanders zijn sterk patriotisch en begrijpen België erg slecht. Je zou haast denken dat veel protestantse Nederlanders aannemen dat de Hertog van Alva op handen gedragen wordt in onze contreien, omdat zij een sterk nationalisme kennen dat vasthangt aan de reformatorische geaardheid. Het leidt wel eens tot een simplistische kijk op een complex land dat België is. Dat heb ik op mijn vorige baan gemerkt. En de cultuur van overwerktheid hielp niet echt om de dingen te nuanceren, dat zou ik nu pas kunnen nu ik eindelijk rust heb genoten.

Geen slechte mensen daarom hoor. Ik wil enkel zeggen dat het niet enkel Vlamingen zijn die hun 'ziel verkocht hebben aan Frankrijk' die een obstakel kunnen vormen. Al maak ik me hierom niet te veel zorgen. Sterker, de scherpste kritiek op gereformeerden en hun religie merk ik juist in Nederland op. Belgen nuanceren hier vaak juist goed in, gezien onze voorouders ook leden onder Alva en niet louter de protestanten. Sterker, vele van onze voorouders waren crypto-protestanten vóór ze overgingen naar het katholiek geloof. Het is dan ook geen contradictie te sympathiseren met de Antwerpse Republiek als katholiek-opgevoede Vlaming (gelovig of niet). Die stond voor Antwerpse welvaart en niet onze zogenaamde 'katholieke geloofsbroeders' die bovendien buitenlanders waren.

Waar ik echter qua mening verschil is het idee dat Vlamingen hun ziel verkocht hebben aan Zuid-Europa en dat het nooit meer goed komt tussen Nederland en Vlaanderen/België. Wat ik observeer is juist een vergroting van de interesse in Nederland hier.

Nu ben ik me wel in de Franstalige cultuur meer aan het verdiepen en vooral in Franstalig België. Veel Nederlanders die dat ook doen. Bovendien is dat economisch interessant. Dat betekent echter niet dat ik Nederland de rug toekeer.

Laatst gewijzigd door Weyland : 28 december 2020 om 15:02.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden