Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2008, 01:50   #27
straddle
Europees Commissaris
 
Geregistreerd: 10 maart 2004
Berichten: 6.654
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door The_fat_bloke Bekijk bericht
Imho zit het zo: Geld hebben maakt het leven makkelijker. Als je er voldoende van hebt om je geen financiële zorgen meer te maken, dan is het een zegen. Hierbij moet je wel realistisch blijven en de tering naar de nering zetten. Als je geen financiële zorgen hebt, kun je je toeleggen op wat echt belangrijk is om gelukkig te zijn: mensen rondom jou hebben die je graag ziet en die jou graag zien en tijd kunnen vrijmaken voor persoonlijke ontplooiing (ontplooiing via je werk is ok, maar wel ééndimensionaal). Als geld (of luxegoederen) geen middel meer is, maar een doel, dan draai je jezelf een rad voor ogen: als je zo hard werkt dat je geen tijd meer vrijmaakt voor bovengenoemde dingen, dan loop je na een tijd gegarandeerd met je kop tegen de muur.
Ben ik het mee eens. In de lijn wat ik zojuist hierboven nog eens aangehaald heb.

Voor mij persoonlijk is nu goed geld verdienen een middel om totale vrijheid en onafhankelijkheid te bekomen, zo rap mogelijk. Van zodra ik genoeg heb om die vrijheid en onafhankelijkheid in stand te kunnen houden tot aan mijn dood, dan stop ik ermee (met geld te verdienen). Interessant is dan, wanneer is genoeg genoeg?

Spijtig genoeg is geld verdienen op zich voor velen een hoofddoel, een verslaving, een obsessie. Genoeg is nooit genoeg. De enige manier in hun ogen om erkenning te verwerven in de maatschappij. De enige manier om zich beter te kunnen voelen in de maatschappij (nl. ervoor te zorgen dat ze meer dan anderen hebben, dat geeft een veilig en behaaglijk gevoel voor die zwakkelingen...). Dit heeft niet veel met politiek te maken, dan wel met een verrotte mentaliteit in de maatschappij.

Interessant daaromtrent is wat psychologen Kahneman en Tversky daarover geschreven (en empirisch bewezen) hebben: de meeste mensen verkiezen een situatie waarin zij een jaarsalaris van $70,000 verdienen en de anderen rondom hen slechts $ 60,000 verdienen BOVEN een situatie waarin zij $80,000 verdienen en de anderen rondom hen $90,000........!!!!!!!!!
straddle is offline   Met citaat antwoorden