Los bericht bekijken
Oud 16 mei 2008, 21:24   #29
dirk001
Parlementslid
 
Geregistreerd: 19 februari 2008
Berichten: 1.668
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door straddle Bekijk bericht
Geld is een "goed" zoals een ander. Het is niet goed of niet slecht. Alles hangt er van af wat je ervoor doet om het te hebben en hoe je dat doet.


De psychologische negatieve bijklank komt van (een verkeerd begrepen) bijbeltekst:

"geld is de bron van alle kwaad" is de verkeerde weergave van wat die bijbel werkelijk zegt: "de liefde voor geld is de bron van alle kwaad"...

DUS: geld op zichzelf is niet het probleem, het is de manier waarop er mee omgegaan wordt door sommigen!!


het andere extreem is de uitspraak: "money talks", dus met geld krijg je alles gedaan... dit geldt dan weer voor diegenen die geld zien als de enige mogelijke manier om zichzelf te realiseren... weerom, dit is niet het probleem van het "geld" op zich maar eerder van diegene die er mee omgaat.


Idd geld op zich is niet goed of slecht. Je hebt volledig gelijk wat betreft die bijbelquote.

De realiteit wijst wel uit dat mensen met veel geld niet (altijd) gelukkiger zijn dan mensen met een "normaal" inkomen/spaarbedrag. Ik denk dat dat vaak komt omdat die rijke mensen dan andere problemen hebben die de rest van de bevolking niet heeft. Of dat die mensen net aanleg hebben voor hebberigheid en dergelijke en daardoor ook zich problemen op de hals halen.

Ik vrees wel dat die uitspraak van "money talks" klopt. In onze tijd, in onze maatschappij is zo goed als alles te koop als je maar genoeg geld op tafel legt. Wie dat niet gelooft is gewoon heel erg naief. Dit is wat mij betreft verkeerd, maar het is wel de realiteit vrees ik.

Even een vb : in de VS is er een programma waar ze je aan een leugendetector koppelen en als je geen enkele leugen vertelt krijg je een grote som geld. Dit toont aan hoe ver mensen gaan voor geld. Zowat alle reality programma's zijn daar eigenlijk ook een vb van.
Of een ander vb dat ik denk velen zouden doen. Als we ons nog die film herinneren "indecent proposal" dan denk ik dat velen ook dat zouden overwegen misschien niet meer voor 1 miljoen $, maar voor 2 of 3 miljoen $ zullen er wel voldoende kandidaten zijn denk ik. Eigenlijk hebben we daar de laatste jaren wel degelijk een paar vbs van gezien van jonge "mooie" vrouwen die trouwen met een heel oude man om dan een paar jaar later zijn geld te kunnen erven. Of een ander vb al die vrouwen die elke maand naakt of bijna naakt in playboy of iets dergelijks staan ... .

Laatst gewijzigd door dirk001 : 16 mei 2008 om 21:32.
dirk001 is offline   Met citaat antwoorden