Discussie: Directe democratie?
Los bericht bekijken
Oud 3 februari 2004, 00:04   #7
Bart De Wever
Burger
 
Geregistreerd: 1 februari 2004
Berichten: 197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bart De Wever
Hallo,

Dit is geen gemakkelijke discussie, veel van de argumenten pro directe democratie zijn immers correct.
slechts enkele losse bedenkingen:

-de vergelijking met zwitserland gaat niet op. Dat land heeft een heel diepe democratische traditie, inclusief een regering die proportioneel is samengesteld uit alle partijen in het parlement. directe democratie is er ingeburgerd van het laagste tot het hoogste niveau. Vergelijk dat alsjeblief niet België: een halve democratie, een particratie tot en met, een bedroevend niveau van het politieke debat, een gebrek aan kwaliteitspers, stemplicht,... Ik zou hier geen referendums organiseren, de populairste politicus is Steve -"als je tegen bent moet je ook voor stemmen"- stevaer(t).
Zou het niet wenselijk zijn zulke democratische traditie aan te kweken in Vlaanderen? Want dit onbekwaamheidsargument is een klassiek tegenargument dat door Dr. Jos Verhulst al ontkracht is:

http://www.wit-be.org/publicaties/bo...pen-hfst6.html

Dat is zeker wenselijk, maar dan hebben we nog een lange weg te gaan en we gaan op 't moment eerder de verkeerde richting uit.


Citaat:
-een vertegenwoordigende democratie kan je natuurlijk ook wel corrigeren als kiezer. De meerderheidspartijen moeten immers om de vier of vijf (vlaams) jaar verantwoording afleggen bij verkiezingen. De kiezer moet dan zijn globaal oordeel uitspreken over het geheel van het beleid. Indien meer ontevreden dan tevreden, kan hij voor de oppositie stemmen. Dat is toch beter dan over elk onderdeel van het beleid apart een referendum te houden.
Dat lijkt me een vreemde redenering. Deze verkiezingspakketten zijn immers totaalpakketten: te pakken of te laten. Ik ga bv. akkoord met het direct democratische standpunt en het Vlaamse van het Vlaams Blok, maar hun solidaristische oriëntatie en vreemdelingenstandpunt doen mij daar van wegblijven. Dat vinden we niet bij N-VA, maar die onverzettelijke houding tov directe democratie heeft mij zelfs mijn lidmaatschap doen opgeven. Welke partij moet ik kiezen? Momenteel zal het N-VA zijn, maar met een serieuze kater na het deponeren van mijn stembrief.

Misschien zijn de mensen wel tevreden van het paarse beleid, uitgezonderd bv. over het migrantenstemrecht. Sommigen zullen het kind met het badwater niet willen weggooien, en dan toch maar op Spa-Sprite en VLD stemmen.

Mensen vergeten ook rap. En de gemaakte fouten kunnen vaak niet ongedaan gemaakt worden. Bovendien hebben politici de neiging stemmen af te kopen door dure investeringen te doen,vooral in verkiezingjaren (cfr de pensenkermis van Steve Stevaert op de Antwerpse Leien). Direct democratische controle kan uitgaven die de spuigaten uitlopen tegenhouden.


Klopt, maar ik denk dat de kracht van een partij precies is dat ze totaalpakketten aanbiedt.

Citaat:
-wat is de kracht van een beslissing bij referendum?
Bindend uiteraard. De Zwitsers schrijven die zelfs in in hun grondwet. Deze kan trouwens alleen via referendum gewijzigd worden, zodat politici er met hun fikken niet aan kunnen komen.

Citaat:
Kan het parlement er nog tegen ingaan of niet.
Uiteraard niet, dat zou niet democratisch zijn.

Citaat:
Kan een volgend referendum een vorig corrigeren?
Natuurlijk! Tijden veranderen, een beleid ook.

Citaat:
Stel je voor dat we bij referendum met de euro zouden meegedaan hebben en er twee jaar later in een referendum zou beslist worden om er terug uit te stappen, en twee jaar later er weer in,...
Goh, heeft u een precedent over dit wispelturige gedrag (u lijkt onbekwaamheid te suggereren, klopt dit?) in bv. Zwitserland en Amerika? Uit de praktijk blijkt dat de kiezer het best wel OK doet, soms beter dan de politici...

De Ieren die het verdrag van Nice afkeuren en een jaar later goedkeuren na veel Europese druk. Als d�*t democratie is...

Citaat:
Ik geef wel toe dat de keuze van n-va tegen de directe democratie wat mij betreft wat te radicaal is en wellicht is ons streven naar een kwaliteitsverbetering van de vertegenwoordigingsdemocratie wat naïef... :oops
Inderdaad... Als u dit toch nog eens zou willen aankaarten bij het partijbestuur en daar desnoods eens een studiedag over houden lijkt me geen overbodige luxe. Je vous en prie...
Ik zal mijn best doen.
Bart De Wever is offline