Los bericht bekijken
Oud 15 augustus 2003, 10:12   #24
Georg
Provinciaal Statenlid
 
Georg's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 17 juli 2003
Locatie: Absurdistan
Berichten: 707
Standaard

Over decentralisatie van de productie.

Ik had hier de vraag gesteld waarom energie zonodig in grote centrales moet gemaakt worden, in plaats van kleinschalig te werken. Hierop kwamen enkele technische antwoorden :
-beperken van verlies bij transport door hogere voltages
- wet van de minste weerstand (zo komt stroom door ons land)
- stabiel houden van de 50Hz door synchroon draaien generatoren
- ...

Dat geeft geen antwoord op de vraag. Ik had het over kleinschalige projecten, als in warmtecollectoren op het dak, als in een windmolen in de tuin of naast de wijk (zoals er al particuliere projecten bestaan), als eigen windgeneratoren en/of zonnepanelen op bedrijfsterreinen, enz.

Voordelen die ik hier zie, zijn tweeërlei :
- om te beginnen wordt het net hiermee een beetje ontlast, gezien mensen voor een stuk hun eigen electriciteit maken. Dit kan voornamelijk problemen tijdens de piekuren voorkomen
- ten tweede kunnen deze bronnen bij een stroomonderbreking ter plekke de stroomvoorziening garanderen (zoals ook nu met noodgeneratoren wordt gedaan)

Uiteindelijk kan je inderdaad niet rond de centrales, maar als de eindconsument zijn eigen energiebehoefte deels bevredigt, kom je op de lange duur toe met minder centrales, en kan kernenergie verlaten worden.

En nog eens : de uitstap uit kernenergie heeft weerom NIKS te maken met Kyoto. NIKS, NIKS en nog eens NIKS. Kerncentrales stoten geen CO2 uit. Sommige mensen hier hebben de neiging om bij alles Kyoto te betrekken, maar Kyoto is geen milieuverdrag. Het is een klimaatsverdrag, en heeft dus ENKEL daarmee te maken.

met vriendelijke groeten
__________________
[size=4]Love all, trust a few. Do wrong to none.[/size]
Shakespeare
Georg is offline   Met citaat antwoorden