Los bericht bekijken
Oud 26 mei 2012, 19:52   #19
Kallikles
Secretaris-Generaal VN
 
Kallikles's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 4 oktober 2005
Berichten: 21.225
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nietzsche Bekijk bericht
Vind jij jezelf intelligent? (dat is geen flauwe aanval, integendeel.)


Wel, ik ben opgegroeid met het idee dat ik intelligent zou zijn. Zo stak ik het tweede leerjaar lager onderwijs over en kreeg ik veel lof van ouders en leraren. Door andere leraren werd ik dan weer als een lastpost gezien omwille van mijn vele kritische vragen en door de massa van leerlingen werd ik zwaar vervolgd uit jaloezie.

Zo poogde de laffe, dwaze meute mij in het zwembad te verdrinken. Met bovenmenselijke inspanningen en met de moed der wanhoop kon ik vijf sterkere leerlingen van mij afschudden. Reeds vele malen had ik gepoogd mij uit het water te trekken en reeds vele malen hadden zij mij er terug in getrokken. Ik wist: dit is mijn laatste energie, ofwel trek ik mij er nu uit, ofwel ben ik dood. En, God zij geprezen, ik zegevierde.

Het heeft mijn houding t.o.v. de politiek getekend tot nu: et si omnes, ego non. Zelfs als iedereen de bombardementen op Irak goedpraat, dan nog zal ik de moord op twee miljoen van mijn medemensen aanklagen. Ook nu nog tiert het negationisme over dit thema in onze samenleving en op dit forum welig. En de negationisten zijn precies dezelfden die de imperialistische oorlogen overzee en de racistische discriminatie alhier verdedigen.

Maar terug naar mijn vermeende intelligentie. Met de jaren heb ik geleerd dat die in feite zeer beperkt is, dat er zoveel dingen zijn die ik niet weet of niet begrijp en dat er zoveel is dat ik niet weet. Wat ik ook geleerd heb, is op mijn gezond verstand en intuïtie te vertrouwen en de laffe, dwaze massa te wantrouwen.

Let op, als ik zeg dwaze massa, dan is het niet omdat ik denk dat de individuen die die massa uitmaken minder intelligent zouden zijn als mij, maar omdat de massa, als massa, nu eenmaal dwaas is. De massahysterie schakelt de intelligentie van de individuen uit en we krijgen een dwaze kudde. Dat is ook het geval in het zgn. hyperindividualistische consumentisme. De massa consumenten is een laffe, dwaze meute, geen optelsom van individuen die een keuze maken.
__________________
islamophobie et bêtise ordinaire:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper
de bruine pest is de islam. Het is de meest boosaardige ideologie sinds het nazisme.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pericles
Mogelijk zijn het hebben van verbale kwaliteiten niet uw grootste talent.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Andev
Waarom zou ik moeten weten wat "multivariaatanalyse" betekent???
De mensen, steeds meer en meer, hebben lak aan dat soort gelul.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mike Godwin
By all means, compare these shitheads to Nazis.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy
Ja ik heb gezegd dat ik de moord op duizenden Nigerianen, omdat het zwarten zijn, goedpraat.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Gipsy over Europa's moslims
Naft er over en een stekske.
Kallikles is offline   Met citaat antwoorden