Los bericht bekijken
Oud 23 februari 2021, 09:32   #1
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN
 
Dadeemelee's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 13 mei 2015
Locatie: Vlaams-Brabant
Berichten: 70.025
Standaard Texas: het failliet van ongebreidelde vrije markt.

Families die tienduizenden dollars betalen om een week enkele lampen te laten branden. Ziedaar wat er gebeurt als de Overheid vrij spel geeft aan de privé bedrijven.

Texas, dat is the home of Ted Cruz. De would be president van de USA.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20210222_95232597

Citaat:
“Mijn spaargeld is compleet weg”. Het verhaal van Scott Willoughby is hallucinant: de 63-jarige legerveteraan uit Dallas kreeg vorige week een elektriciteitsfactuur van 16.752 dollar (omgerekend zo’n 13.800 euro), zeventig keer meer dan gewoonlijk. “Ik kan er niets tegen beginnen, maar ik ben gebroken”. Willoughby is één van vele duizenden Texanen die dezer dagen exorbitante elektriciteitsrekeningen ontvangen, omdat de lichten in zijn huis tijdens de winterstorm in hun staat bleven branden.
Citaat:
Dit hele probleem is het gevolg van een beslissing die lang geleden genomen werd: Texas is namelijk de enige staat in de continentale Verenigde Staten die niet is aangesloten op een nationaal netwerk, wat had toegelaten om elektriciteit uit andere staten te importeren. De lokale overheid wilde in het verleden namelijk te allen prijzen vermijden dat de eigen energiebedrijven zich moesten conformeren aan federale voorschriften.

In Texas heerst dan ook de vrije markt: inwoners kunnen er kiezen uit 220 verschillende leveranciers. Sommigen onder hen bieden de bewuste variabele contracten aan. Volgens de bedenkers van het systeem worden consumenten zo aangezet om hun stroomverbruik te verminderen. “Perfect zoals we het gepland hadden”, liet William Hogan, de architect van de Texaanse energiemarkt zich deze week ontvallen. “Hoe dichter bij het minimum we kwamen, hoe hoger de prijzen werden. Dat is wat we wilden”, aldus de professor energiebeleid. “Waanzin”, bestempelden critici dat inmiddels.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden