Los bericht bekijken
Oud 26 november 2015, 22:46   #65
Athelas
Minister
 
Geregistreerd: 12 oktober 2011
Berichten: 3.236
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Diego Raga Bekijk bericht
Je hebt een genuanceerde mening en daar kan ik inkomen en net zoals je sluitzin vermeldt, is de wereldpolitiek idd een grijze zone waar het zicht van de gewone burger redelijk beperkt is en daardoor steeds de zure bonen vreet.
Echter, we moeten wel de intellectuele moed hebben om de anonieme spelers te willen benoemen, zij die in die adembenemende mistbank hun eigen ding doen en iedereen tegen elkaar uitspelen.

Dus de hoofdvraag is dan wié de macht, de invloed, het eigenbelang en voor�*l het geld heeft, om bevolkingen en landen tegen elkaar uit te spelen en politici te (laten) benoemen die naar hun pijpen dansen als puppets on a string.
Ik ga hier geen namen noemen, maar wie de moeite wil doen om een en ander op te zoeken, zal ontdekken dat er slechts een handvol topspelers is, die aan de basis ligt van zowat élke crisis, revolutie en oorlog, die zich de laatste 3 eeuwen op wereldvlak heeft afgespeeld.

Wil je weten wie dat zijn, wel dan, just follow the money.
Spijtig genoeg is dat idd wel vaak de juiste analyse: zoek naar het geld, de mogelijke winstmarges of soms gekrenkte ego's. De keren dat het echt gaat om conflicten tussen bevolkingen of groepen of mensenrechten...

Af en toe krijg je ook onnozele oorlogen via verdragen allerlei (WWI).

Maar om alles tot een handvol topspelers te herleiden voor de laatste 3 eeuwen, zover ben ik toch nog niet. Anderzijds heb ik nog niet zoveel zoekwerk verricht tov wat er te leren valt. Alleen de start van WWI is al erg boeiend en complex. Conflict in Israel/Palestina. Koude oorlog tussen Rusland en de USA. Veel minder saai dan geleerd werd op school en veel minder eenzijdig.

Als je goede links hebt ofzo, altijd welkom in pm.
Athelas is offline   Met citaat antwoorden