Los bericht bekijken
Oud 18 maart 2007, 21:25   #18
discuz
Minister
 
Geregistreerd: 16 november 2006
Berichten: 3.295
Standaard

Percalion,

Bedankt voor je uitgebreide post.

In een andere thread ben ik in een gelijkaardige discussie gewikkeld.

De kern van de zaak lijkt te zijn dat verschillende burger-types elk iets anders van de overheid verwachten of en daar al dan niet willen voor betalen, verplicht of vrijwillig.

Ik antwoord hieronder op enkele posters die 'alles zelf willen beslissen en geen euro verplicht aan de staat willen geven'. Naar mijn mening is de discussie die we hier voeren gelijkaardig. Ik probeer na te gaan of een maatschappij die het grootst mogelijk geluk voor het grootst aantal mensen nastreeft, enerzijds dat burger-type kan tevreden stellen en anderzijds, voor wie de staat daarvoor wel betaalt, een uitgebreid sociaal netwerk kan bevatten. Een voorwaarde die ik wel stel is dat we bijvoorbeeld allemaal bij dezelfde dokter terechtkunnen, we betalen er alleen anders voor. Wat denk jij?

Citaat:
Jullie zijn ertegen dat de overheid zich financieel moeit met bedrijven of met burgers. Je wil gerust betalen voor de diensten die je van de gemeenschap gebruikt, als je maar zelf kan beslissen hoeveel. Je wil ook de zwakkeren steunen, maar je wil zelf bepalen hoeveel en waar dat geld naartoe gaat. Klopt dat?

Ik vind jullie absoluut geen 'slechte mensen', integendeel, zo'n standpunt getuigt van een kritische zin en een wil tot zelfbeschikking. In je ideale samenleving heeft de overheid en de politiek enkel een marginale rol.

Gezien we als burger niet allemaal hetzelfde denken, wil ik hier graag nagaan of een samenleving die gebaseerd zou zijn op een verzameling van verscheidene burger-types haalbaar zou zijn. Dat is een beetje in tegenspraak met eerdere posts, maar in mijn favoriet maatschappijmodel ging ik ervan uit dat we allemaal op hetzelfde recht zouden moeten hebben.

Burgers zoals jezelf wijzen bescherming tegen ziekte, of pensioen, of werkeloosheid van de staat vrijwillig af, daar wil je zelf of via privé-initiatief voor zorgen. Ook tot de zorg voor de zwakkeren wil je niet gedwongen worden, en als je zelf ooit in een zwakke situatie belandt zal je ook niet gaan janken.

Naast groepen burgers zoals jullie kan ik me inbeelden dat er types zijn die bijvoorbeeld geen problemen hebben met een uitgebreid staatsapparaat en vangnet en daar graag verplicht voor bijdragen, andere types die vooral de ondernemingen willen stimuleren, weer anderen die mileuzaken het belangrijkste vinden, etc. Iedereen draagt op zijn/haar manier bij en krijgt er verschillende dingen voor terug.

Om na te gaan of dat soort samenleving zou kunnen rondkomen, wil ik één ding van jullie weten. Gezien jullie 0 euro verplicht willen investeren in de overheid, hoeveel procent van je inkomen wil je gemiddeld zelf gebruiken voor gezondheidszorg, oude dag, zwakkeren helpen, en het gebruik van maatschappelijke infrastructuur zoals wegen e.d. Plak er eens een getal op.

Nog eens, ik wil jullie hier niet 'pakken', ik wil enkel nagaan of het haalbaar zou kunnen zijn en op welke manier. Ik zou de moeite niet doen als ik niet zou denken er misschien wel een manier is. Ik vraag het ook aan jullie omdat dat percentage een idee zal geven wat jullie vinden dat die zaken zouden mogen kosten.

Laatst gewijzigd door discuz : 18 maart 2007 om 21:27.
discuz is offline