Los bericht bekijken
Oud 1 december 2018, 09:01   #1833
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN
 
Hoofdstraat's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 19 april 2017
Berichten: 22.744
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Héél cru & simpel uitgelegd: (in de link van Nature kan je meer lezen)

50 bomen in de tropen (100 bij ons), nemen in hun leven +/- 1 ton CO2 uit de lucht/jaar. Neem nu 50 jaar = 50 ton.
Als je na hun levenseinde die bomen zou verbranden, komt die 50 ton CO2 terug in de lucht.
Saldo = 50 - 50 = 0 ton

Verbrand je bvb een equivalent aan kolen (fossiele brandstoffen), dan komt er alleen maar 50 ton CO2 in de lucht.
Saldo 50 - 0 = 50 ton
De bomen, waaruit die fossiele brandstoffen zijn onstaan, die hebben 100 miljoen jaar geleden wel CO2 uit de lucht gehaald, maar dat is wel al net iets te lang geleden om nog nuttig te zijn in onze huidige tijd.

http://www.tuilliere.nl/co2-compensatie/

(over wat bomen doen )

@Aurora_Borealis: verbeter me gerust mocht ik mis zijn.
Het betreft dus oude bomen zoals ik dacht, maar het werkt toch anders als je corn kweekt of bomen heel jong gaat kappen om biodisel van te maken?

In 1 van m'n vorige links kun je lezen dat de vegetatie en schimmels rond de oude bomen nog belangrijker zijn voor het bijhouden van co2, er zit ook veel in de bodem en wortels die niet kan geoogst worden. Dus als je net positief wil uitkomen moet je bomen 100 jaar laten staan en laten verwilderen wat in de praktijk ondoenbaar is.

Je moet ze ook eerst planten en pas binnen 100 jaar oogsten, als je nu een oud bos kapt en opnieuw plant heb je 100 jaar co2 vrijgemaakt die niet vervangen is, net als bij fossiel.

En dan hebben we het nog steeds niet over de andere stoffen die 100 jaar plus in de atmosfeer blijven rondhangen.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 1 december 2018 om 09:06.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden