Los bericht bekijken
Oud 18 mei 2016, 21:03   #208
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN
 
ViveLaBelgique's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 16 januari 2011
Berichten: 38.730
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Wel het ging niet over mijn specifiek geval maar over de rechtsleer of een deficitaire vereffening mogelijk was (actief lager dan passief ) en of dat men als men dit vaststelde niet verplicht was om de boeken neer te leggen zoals in Nederland het geval is.
Ik ben niet op de hoogte van de wetgeving aangaande in Nederland. Wat België betreft kan je de richtlijnen van iab er op na lezen:

https://www.iec-iab.be/nl/leden/Publ...ereffening.pdf

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door bedrijven docter Bekijk bericht
Wij wilden niet vereffenen maar de faillissementswet omzeilen was de mening van het openbaar ministerie.

Dat was zeer goed gezien omdat intellectuele valsheid wordt beoordeeld door de rechter ,de aktes van vereffening zijn immers getekend door een notaris.

In 1e aanleg won ik ,maar in beroep vonden de 3 rechters dat ik :

De openbare orde had verstoort door via deficitaire (lees in hun vonnis frauduleuze ) vereffeningen de faillisements wet te omzeilen.
ik had moeten de boeken neerleggen zou dra ik vaststelde dat het actief kleiner was dan passief (zoals in Nederland het geval is)

Nu cassatie heeft deze stelling compleet van tafel gegooid en gezegd dat deficitaire vereffening niet frausuleus zijn en toegelaten .

ik zoek nu deze rechtspraak op zit in mijn data bank en plak ze hier .

ik heb maar 30 minuten om te editen

Cass. 14 januari 2005

cassatie baseerde zich vooral hierop :

Verwerping amendementen welke ertoe strekten te verhinderen dat een vennootschap vrijwillig in vereffening zou gaan zonder haar schulden volledig te voldoen (zie o.m. Amendement nr. 1, op artikel 2, van mevrouw Van der Wildt; Parl. St. Senaat, 498/11, p.77).

De deficitaire vereffening is heden een aanvaarde rechtsfiguur in het Belgische recht volgens Mr. Jan Tuerlinckx

Rulingcommissie erkent dit standpunt impliciet (zie vb. Voorafgaande beslissing nr. 900.481, dd. 21.12.2010):
• “Een vereffening is deficitair vanaf het ogenblik dat het aanwezige actief niet volstaat ter aanzuivering van het passief. Zoals eerder aangehaald is het nu reeds duidelijk dat A bij gebrek aan voldoende activa niet in staat zal zijn om alle schuldeisers terug te betalen. Aldus dient de voorgenomen vereffening als deficitair te worden beschouwd.”

http://www.crivits-persyn.be/nl/docu...0,%2012-13.pdf
Gezien de dienst voorafgaande beslissingen pas vanaf 2004 opereert kon je voor jouw casus van feiten die hiervoor plaats hadden beter een prejudiciële vraag gesteld hebben.

Je maakt wel een zooitje van je uitleg. Als ik goed begrijp was je nooit vereffenaar maar je haalt wel een ruling aan mbt tot een vereffening.
__________________

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 18 mei 2016 om 21:04.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden