Los bericht bekijken
Oud 24 november 2022, 06:53   #91
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Mis.
Dat zijn al enorme thuisbatterijen (~50 kWh*100.000), je kunt toch rekenen.
1 miljoen kleintjes van 5 kWh hé.
Ik zie niet goed in wat je met een batterijtje van 5 KWHr kan doen, eerlijk gezegd. Mijn warmtepomp gebruikt continu 6 KW vanaf 4 uur 's morgens tot ergens rond 8 of 9 uur in de morgen als het buiten ongeveer 8 graden is of zo. Wat zou ik met zo een batterijtje zijn mocht ik een gigantisch zonnepark hebben dat in deze tijden dat batterijtje zou volgeladen hebben ? 1 armtierig uurtje van mijn pomp doen draaien.

Kortom, in de waanzinnige hypothese dat ik in de winter voldoende PV capaciteit zou hebben om mijn batterij op te laden, zou mijn warmtepomp met zo een piepklein batterijtje maar 1 uurtje kunnen draaien.

Ik zat gisteren aan een verbruik op 1 dag van 80 KWHr, grotendeels dus mijn warmtepomp, want gisteren was het nogal koud, 3 - 7 graden of zo.

Om gisteren op hernieuwbaar te kunnen draaien, omdat het een grijze, koude dag was, zou ik een enorme zonnepanelen installatie moeten hebben, om die 80 KWHr op 10 uur "dag" op te hoesten, waarschijnlijk iets in de buurt van 40 KWc of zo.
Maar daarvan moet de helft opgeslagen worden, GEWOON VOOR DE VOLGENDE DAG. Want in 't donker ga ik al 30 KWHr opgebruiken 's morgens, en gemakkelijk 10 - 20 KWHr 's avonds vanaf 16 uur tot 19 uur of zo.

Kortom, zelfs in die waanzinnige veronderstellingen zou ik al een thuisbatterij van 40 KWHr moeten hebben, gewoon om "de volgende dag" de kunnen draaien.

Ga nu niet zeggen "jamaar, het netwerk" want we gaan ervan uit dat gans het land exact hetzelfde doet he.

Maar als we niet waanzinnig gaan doen qua afmetingen van zonne installaties waar we in de zomer totaal niks mee kunnen doen behalve bitcoin minen omdat ze dan waanzinnige vermogens leveren, zullen we dus opslag nodig hebben voor VEEL MEER dan 1 dag.

Laatst gewijzigd door patrickve : 24 november 2022 om 06:54.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden