Los bericht bekijken
Oud 24 november 2022, 10:22   #99
maddox
Secretaris-Generaal VN
 
maddox's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 25 september 2002
Locatie: vilvoorde
Berichten: 63.274
Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
1. Waar en wanneer zou ik beweerd hebben dat 100% HE op BE grondgebied kan misschien?

Theoretisch zal het wel kunnen maar aan een nodeloos hoge kost; het is veel logischer & goedkoper om te combineren met opslag, fossiele backup (jazeker!) & interconnectiviteit
Fossiele backup is zelfs niet nodig. Want uiteindelijk is dat betalen aan een ander wat we zelf al hebben.

Citaat:
2. Die focus op "op het eigen grondgebied" begrijp ik niet. Ons gas komt nu toch ook niet uit BE? Er is nu toch ook al veel interconnectiviteit?
En die interconnectiviteit maakt heel Europa ongelofelijk kwetswaar.
Citaat:
Frankrijk mag blij zijn dat er zoveel interconnectiviteit zodat het de (nog steeds) vertraagde heropstart van nucleair park kan opvangen met offshore uit BE, DE & NL (aja, kijk naar de cross-border flows met DE, NL, die zijn negatief. We voeren vandaag dus niet alleen uit, maar ook door uit DE & NL naar FR)
Te bedenken dat de Franse "kernuitval" voornamelijk over tertiaire veiligheidsmaatregelen gaat.
En gelukkig dat we zoveel overcapaciteit met niet nucleaire, niet hernieuwbare bronnen hebben. De koeltoren hier in Vilvoorde laat dat goed zien. Een paar jaar niets, en nu alle dagen volop.
Citaat:
Dus, opnieuw, dat idee van een "eiland" te willen zijn, dat is een beetje onnozel. Dat is nu ook niet en dat moet ook helemaal niet. Als energy security voor u een ding is (voor mij ook trouwens), dan moet ge toch net blij zijn met RE, want da's tenminste EU-geproduceerd en niet RU/US/Midden-Oosten geïmporteerd.
De hoofdmoot van de "RE" oftewel, hernieuwbare energie is zonne-energie, want wind, da's derdehands zonne-energie. Die is niet Europees, die is universeel.
En als je die kernfusie energie van de zon efficiënt, zonder dag-nachtcycli of weersinvloeden wil opvangen, moet je in de ruimte gaan spelen.

Het regent dikke, voedzame soep in de ruimte, maar we hebben geen soepkommen.
__________________
De meeste mensen gaan naar het werk om geld te krijgen, niet om het te verdienen.
maddox is offline   Met citaat antwoorden