Los bericht bekijken
Oud 24 november 2022, 17:29   #114
Voltian
Minister
 
Voltian's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 23 januari 2007
Berichten: 3.624
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
En dat is juist wat er verkeerd aan is, en voor dikke problemen zorgt. Als gans Europa dezelfde politiek gaat volgen, dan is er uiteraard "geen overschot" bij de buren. Er is geen reden waarom wij zouden mogen snoepen van de energie van de buren omdat ons eigen grondgebied te klein zou zijn. Dat maakt het probleem voor de buren immers groter.
Niet echt he. Het Waait Altijd Wel Ergens is ook een ding. Uw argument van Europese weersystemen omvatten half het continent is niet echt juist. Ik heb ergens zo'n simulatie gezien met historische weerpatronen en wat dat doet met Europese output van RE. Dat is vrij stabiel hoor en eventuele globale tekorten duren kort en zijn makkelijk op te vangen met bestaande pump-storage. Als ik het terugvindt dan zal ik het delen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat gaat omdat het allemaal regelbare bronnen zijn. Zon en wind is grotendeels synchroon over een goed deel van Europa, het heeft dus weinig zin om te zeggen dat het FUNDAMENTELE probleem hiervan kan opgevangen worden zoals ARBITRAIRE variaties die je aangeeft, worden opgevangen door interconnectiviteit.
Da's waar. Maar opnieuw -zie eerder- grote hoeveelheden gespreide decentrale ongestuurde opwekking met wind/zon zijn dus verrassend stabiel. Ge hebt geen mega-storage nodig. Ja, ge hebt storage EN interconnectiviteit nodig en ja, dat kost geld, maar dat is dus (blijkbaar) niet onoverkomelijk qua kost en voordeliger dan grote dure (kern)centrales (die trouwens ook knock-on kosten voor interconnectiviteit en opslag genereren - zie Coo!)

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Tot de nucleaire capaciteit naar de vaantjes werd gereglementeerd, was het eerder Frankrijk die bijsprong bij de buren, trouwens.
Da's juist. Dat was toen. En nu is't andersom. Sign of the times?...
__________________
We sit together, the mountain and I, until only the mountain remains
Voltian is offline   Met citaat antwoorden