Los bericht bekijken
Oud 27 november 2022, 08:41   #129
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Voltian Bekijk bericht
Ik ga het kort houden, want we gaan in rondjes inderdaad.

Als je denkt dat er op 20j niks is veranderd mbt RE, dan hebt ge oogkleppen op.
Ik zeg niet dat er niks veranderd is. Ik zeg dat er niks fundamenteels is gebeurd.

Op 20 jaar is Frankrijk van fossiel naar nucleair overgestapt, en dat zonder "hulp van de buren".

Op 20 jaar zijn we helemaal niet "op hernieuwbaar overgestapt" en er is NOG ALTIJD NIKS GEDAAN dat een oplossing biedt aan het fundamentele probleem daar, namelijk de onstuurbare variabiliteit.

Kortom, 20 jaar geleden plaatsten we een minderheid in een regelend netwerk, en 20 jaar later DOEN WE DAT NOG ALTIJD. Nergens is men full hernieuwbaar gegaan zonder ingebed te zijn in een groter regelend netwerk, ook niet in Denemarken.

Er is dus inderdaad NIKS VERANDERD aan het gegeven dat hernieuwbaar een minderheidsbijdrage is in een groot netwerk met regelbare bronnen, dat is mijn punt.

Of men nu 10%, 20%, 40% of 60% plaatst heeft hierbij niet het minste belang. De echte moeilijkheid is als men 80 of 90% wil plaatsen, en dat is EVEN VER nu als 20 jaar geleden, omdat men dat fundamentele probleem NOG ALTIJD NIET heeft opgelost.

Citaat:
Maar 1 studie:

https://en.wikipedia.org/wiki/Leveli...of_electricity

Allez, als ge het zonlicht wilt ontkennen, fine by me hoor.
Nog eens, of het nu 20% of 60% is maakt niks uit. De echte moeilijkheid is rond de 90%, en zolang we daar niet zitten, is hernieuwbaar een VERWAARLOOSBAAR ASPECT van de energie voorziening.

Citaat:
Enneuh, het is niet omdat het 20j geleden niet kon dat het nu niet kan. 20j kon een computer niet winnen van een mens met schaak, nu wel. Ik vind dat echt een bizar standpunt.
Er is niks fundamenteels veranderd. Zonnepanelen zijn wel goedkoper en efficienter geworden, maar zonnepanelen hebben juist nog VEEL MEER een probleem met variabiliteit ; niet alleen dag/nacht, maar vooral zomer winter.

En qua wind energie is er niet veel veranderd. Wat grotere turbines, maar dat is het ongeveer.

Qua opslag is er gewoon geen vooruitgang gemaakt. Batterijen waren toen ondenkbaar, en zijn dat nog altijd.


Citaat:
20j geleden zou ik ZEKER gezegd hebben, plant aub nog wat nucleair neer, de beste optie om van fossiel af te geraken. Zelfde vraagstelling nu (i.e. snelste manier om van fossiel af te geraken), ander antwoord, nl. RE.
Nog eens: het is NOG ALTIJD WAAR dat in de komende decennia, nucleair nu al 50 jaar "90%" kan gaan, en hernieuwbaar niet. Daar is niks aan veranderd.

We zijn niet geinteresseerd in 60%. Enkel in 90%. En dat was 20 jaar geleden niet mogelijk met hernieuwbaar, en wel met kernenergie, en dat is nog altijd zo.

50 jaar geleden kon men de beslissing nemen met kernenergie om FOSSIELVRIJ elektriciteit te maken, en vandaag kan men dat nog altijd.

20 jaar geleden kon men de beslissing NIET nemen om met hernieuwbaar fossiel vrij elektriciteit te maken, en vandaag en voor de komende 20-30 jaar is dat NOG ALTIJD ZO.

Er is dus niks veranderd.

Laatst gewijzigd door patrickve : 27 november 2022 om 08:43.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden