Los bericht bekijken
Oud 15 december 2010, 19:29   #8
porpo
Europees Commissaris
 
porpo's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 juni 2009
Berichten: 6.053
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Hum...
Ik denk dat bang zijn voor bommen op de trein naar je werk veel meer angst creëert.
Je kan altijd bang zijn en tegelijk hoop hebben want we zijn mensen en dit is onze natuur, maar bang zijn voor iets specifiek in de praktijk is afhankelijk van onze ervaringen die tijd-plaats afhankelijk zijn. Je kan ook bang zijn voor iets dat u volledig onbekend staat, iets dat nog nooit gebeurd is of zelfs iets dat je niet eens kan inbeelden; onbegrip, niet relativeren, twijfels en populisme spelen een grote rol hierin.

Kunnen we hier echt bang zijn voor een soort bomaanslag gepleegd door iemand die uit wraak (uiteraard is dit geen islam) handelt naar aanleiding van een bepaalde politieke spanning in de internationale context?

Theoretisch ja, men zegt dat het in Europa ooit gebeurd is, of dat het een werk van geheime dienst is om bepaalde oorlog en politieke beslissing te rechtvaardigen, is en blijft een goede discussie. Massavernietigingswapens, WikiLeaks en geschiedenis zijn en blijven goede bronnen om dit soort discussies te rechtvaardigen.

En praktisch, stellen we de vraag: Hoe vaak en wat is de impact van schade in een vergelijking die er poogt om te relativeren?

Laten we lokaal spreken, hoe vaak? grootte en invloed van schade?
Hoe vaak zijn er slachtoffers gevallen door racistische moord en/of (fysiek/psychisch) geweld?

Theoretisch kan je altijd bang zijn en zorgen om iets maken, ook al zijn er geen effectieve redenen hiervoor; praktisch moet de maatschappij bang zijn voor populisme (gevoed door racisme en extreem-rechtse opstoot). Dit is de realiteit, neem de geschiedenis van België en vertel mij over racistische aanslagen en extreem-rechtse handelingen, vertel mij over aanslagen en vertel mij over bomontmantelingen en effectieve (geen blabla grote mond) straatterroristen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
En die worden niet door populisten gelegd voor zover ik weet...
Zover je ideologisch (niet realistisch) weet, ja. Hetgeen je nu weet, kan je niet met de praktijk bevestigen.
porpo is offline   Met citaat antwoorden