Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2012, 17:14   #122
patrickve
Secretaris-Generaal VN
 
patrickve's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 24 februari 2009
Locatie: Grenoble, Frankrijk
Berichten: 111.429
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel Bekijk bericht
Maar wel heel veel kans om terug naar de middeleeuwen gekatapulteerd te worden. Die minimale functie van de staat impliceert ook minimale dienstverlening en minimale zekerheden. Daar bedank ik voor.
Ik zie niet in waarom. Ik zou denken dat er geen enkele reden is waarom diensten die duur inefficient en van slechte kwaliteit zijn en door de staat geleverd worden, niet zouden vervangen worden door efficientere prive diensten.

Ik kan mij niet veel goeds van een staatsdienst indenken dat niet even goed door een prive dienst kan verzekerd worden, op de basisfuncties van een staat na (politie en rechtspraak).

Let wel, dat wil niet zeggen dat er geen REGELS zijn he. Maar regels impliceren niet altijd DIENSTEN. Als het gros van de mensen het eens is met een regel (bijvoorbeeld: moord is verboden) dan is er geen enkel probleem om die regel niet te stemmen. Maar veel diensten moeten er niet zijn.

Er is er wel een, het is trouwens mijn eigen domein, en dat is fundamenteel wetenschappelijk onderzoek. Het is altijd slecht georganiseerd (want gepolitiseerd en dus corrupt) maar ik zie geen enkel prive bedrijf veel geld stoppen in onderzoek dat misschien binnen 30 jaar iets nuttigs zal opleveren. En zelfs dan. Je zou rijke mecenassen kunnen hebben die zich voor snaartheorie of zo interesseren en daar geld voor over hebben.

Wat WEL nodig is door de staat zijn verschillende (wederzijdse) controle organismen die sommige praktijken (geneesmiddelen, voedsel ?) en elkaar in het oog houden.

Maar al de rest kan beter prive.

- ziekenkas en zo: prive verzekering
- werklozensteun: prive verzekeringen
- alles wat vervoer is (treinen, vliegtuigen, schepen....): prive maatschappijen doen dat overal ter wereld
- alles wat onderwijs is: ik denk dat het ergste soort van staatsdienst het onderwijs is. Ik kan mij moeilijk iets ergers indenken dan door de staat georganiseerd onderwijs. Elke vorm van prive onderwijs is beter.
- alles wat basisvoorzieningen is: energie, water,.... kan evengoed, of zelfs beter, door prive firma's. Als je ziet hoe goed prive firma's olie winnen en verdelen, is dat voor water of zo toch nog veel gemakkelijker.

Let wel, al het bovenstaande kan gekaderd worden door zekere wetten en regels van minimale kwaliteit of zo, he. Zolang er maar een algemene consensus over bestaat. (bijvoorbeeld dat leveranciers van drinkwater ook echt drinkbaar water moeten leveren en controles doen op besmettingen en zo - ik neem aan dat je daar gemakkelijk een 95% meerderheid voor vindt)

Maw, de wereld die we kennen zou er niet veel anders uitzien. Wat je nu allemaal betaalt met belastingsgeld, zou je betalen aan prive diensten, maar aangezien er concurrentie en keuze is, kan je daar een betere dienst verwachten (of een betere prijs).

Kijk eens hoeveel je aan belasting betaalt (op je salaris, BTW,....) en hoeveel dat is per jaar. Denk dan hoeveel prive diensten je daarvoor zou kunnen kopen. Ik denk dat je ruimschoots toekomt.

Laatst gewijzigd door patrickve : 13 februari 2012 om 17:15.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden