Los bericht bekijken
Oud 14 juni 2016, 20:45   #60
Gipsy
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 26 november 2013
Berichten: 19.584
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adrian M Bekijk bericht
Min 30% economie is een aanname van sommige deskundigen, ben daar niet van overtuigd of dit ook zou kunnen kloppen

De Britten en de Nederlanders kennen overigens beiden een grote overeenkomst. Ze hebben meer dan andere EU landen veel gemeen met elkaar op tal van gebieden, als wel in beleving door bevolking. Met name "het recht" speelt een zeer grote rol, beleving van de natiestaat etc
Op een aantal vlakken zijn beide landen uitzonderingen binnen de EU landen

Waar Rutte nu mee in z'n maag zit, het referendum Oekraïene, ging in werkelijkheid om tegen de EU, ofwel min of meer ... Nexit
Rutte kan geen kant op. Stemt hij in en passeert het referendum heeft hij een probleem, daarmee bevestigt hij dat Nederland niet werkelijk nog een soevereine staat is.
Hetgeen wat de Nederlander en de Britten hoog zit, verlies aan soevereiniteit.
Beide landen kenmerken zich dan ook door een gemiddeld hogere waardering voor de natie staat
Rutte speelt overigens een dubbelrol. Z`n grootste vrienden in de EU zijn de Britten.
Wanneer een Brexit betekent dit voor hem, en Nederland, een rampzalig verlies

De Nederlander raakt zich er steeds meer bewust dat een regering kan struikelen, maar een volgende regering het beleid gewoon weer voortzet daar deze niet anders kan. De macht van Brussel gaat boven de macht van eigen regering en eigen soevereiniteit

Britten en Nederlanders staan qua beleving tevens totaal anders tegenover recht dan in de rest van de EU.
Nu bepaalt Brussel, het vanouds Nederlandse recht heeft geen zeggingskracht meer. Een Nederlandse rechter is onafhankelijk en hoeft geen rekening te houden met de grondwet.
Met de EU moet hij echter wel rekening houden en continue om advies vragen. Dit staat haaks op de rechtsbeleving van de Nederlander.
Ik ben niet op de hoogte van de Nederlandse grondwet maar het verwondert me wel dat een Nederlandse rechter de grondwet naast zich kan neerleggen. Enfin ik weet niet veel over Hollanders, mensen die uit de muur "broodje kroket" eten daarvan kan men van alles verwachten.

Wat de Britten betreft zal ik hun beslissing respecteren. Men moet altijd de goede kant zien. Britten hebben van in het begin dwars gelegen dus is het op zich geen catastrofe dat ze er uit gaan. Het kan een opportuniteit zijn voor Europa. Mijn bedrijf heeft een goede export naar UK, ik lig er echt niet wakker van tenzij het pond keldert natuurlijk.
Gipsy is offline   Met citaat antwoorden