Los bericht bekijken
Oud 10 september 2019, 14:19   #7
Piero
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Piero's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 20 februari 2010
Locatie: Nederland
Berichten: 15.524
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Het artikel dat je linkte zegt juist dat de schedel een aantal features bevat die het tussen Lucy en nog oudere voorouders plaatsen. Ik geloof graag dat er ook elementen in zitten die simpelweg anders zijn dan bij Lucy, maar "niet aapachtig" waar Lucy een duidelijke apenkop zou hebben? Kan je een link geven van waar je dat gevonden hebt?

P.S. We hebben ook een wetenschaps subforum. Ik weet dat evolutie-discussies vak hier belanden, maar die gaan vaak voor een groot deel over het ontkennen van evolutie.
Waar ik meer gelezen heb over de schedelvorm kan ik niet met zekerheid zeggen. De historie is na een week gewist. Maar in de NRC vond ik de mogelijke bron:
Dat vind ik het meest opvallende aan deze vondst: de vorm van de jukbeenderen

Fred Spoor - paleontoloog

Terwijl van afarensis met Lucy (3,2 miljoen jaar oud) een fraai skelet was overgeleverd, waren van voorloper anamensis tot nu toe alleen wat tanden en kaakbeen gevonden. De vondst van de schedel MRD maakt duidelijk dat er in de anatomie van de twee soorten grote verschillen zaten. Lucy en haar soortgenoten hadden een rond hoofd, en vermoed werd dat dit kenmerkend was voor alle aapachtige mensen, ook voor de oudere anamensis. De nieuw ontdekte schedel is echter opvallend smal en langwerpig. En profil lijkt MRD duidelijk meer op een aap dan op een mens.
https://www.nrc.nl/nieuws/2019/08/28...lutie-a3971458

Ik zal het niet goed gelezen hebben want het is net andersom. Dus bedankt voor de reactie.

Overigens zag ik nog wel iets van een kamvorm over de schedeltop die wijst op zware kaakspieren. Het heeft een erg brede kaak. Ik zie ook niet in dat dit dier intelligenter zou zijn dan apen en er is natuurlijk geen bewijs dat het een voorouder was van de mens of van Lucy.

Laatst gewijzigd door Piero : 10 september 2019 om 14:23.
Piero is nu online   Met citaat antwoorden