Los bericht bekijken
Oud 16 juni 2020, 11:25   #259
Valentinus
Gouverneur
 
Geregistreerd: 24 december 2006
Berichten: 1.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat hebben die "oudere grensbewoners" u dan verteld? Ik ben ook benieuwd waar u juist geweest bent. Al twee jaar op rij hebben wij de Liptovregio bezocht.
Het ging om landbouwers die bij de splitsing hun bezit over 2 landen (?) verdeeld zagen. Ik veschillende malen in Slovakije geweest voor en na het uiteenvallen van de Sovjet-Unie. Er waren en zijn vele aktive Esperantoverenigingen. Ik was enkele malen in Senica en Nitra. Ik kwam ook regelmatig in Tsjechië (Opava). Het is waar dat er in Slovakije een zekere animositeit heerste tegen het Tsjechische klanken. De familie waar ik was vloog naar de radio om dat "gekwaak" af te zetten. Het was erger dan de afkeer die er bij ons soms was voor "Hollandse" stemmen. Ik trachtte de toestand in België uit te leggen met het verhaal van Els Witte. Er zijn 3 problemen in België: bezit, taal en religie die met elkaar interfereren. Zij lachten ermee: maar 3 problemen, wij hebben er meer.

Nu hoor ik minder over de problemen met Tsjechië maar anderzijds lijken de problemen met de Hongaarse minderheid en de zigeuners toegenomen of tenminste meer zichtbaar. De wet van "Behoud van ellende"?

Identiteit is belangrijk is maar het wordt dikwijls misbruikt door een kleine elite voor eigen gewin.
__________________
Zolang de Vlaamse Eerste minister meent recht te hebben op een jaarsalaris van 254 000 euro, terwijl de Nederlandse Eerste minister met 170 910 (incl. vakantiegeld en eindejaarspremie) genoegen neemt, ben ik van overtuiging dat de splitsingen in gewesten en gemeenschappen meer met zelfverrijking te maken hebben dan met het welzijn van de bevolking.
Valentinus is offline   Met citaat antwoorden