Los bericht bekijken
Oud 26 september 2008, 11:17   #24
bloedverwant
Schepen
 
Geregistreerd: 13 augustus 2007
Berichten: 499
Standaard

Een zeer interessant project, deze studiegroep. Maar goed, over naar Bakunin.
--------
Bakunin geeft in deze tekst duidelijk het verschil aan tussen onontkoombare autoriteit, uitgeoefend door natuurwetten die het bevattingsvermogen van de mens ver te boven gaan, universeel zijn, en inderdaad, ons tot mens maken, en autoriteit gebaseerd op kennis en talent.
In de eerste plaats stel ik dan vast dat zij die anarchie een utopie noemen, de Staat tot de eerste soort autoriteit rekenen. Echter, kan de autoriteit van man over man onontkoombaar zijn? Als men de morele these aanvaard dat alle mensen evenwaardig zijn, kan men deze indeling enkel verwerpen. Ik acht het logischer de Staat bij de tweede categorie in te delen, net zoals Bakunin.
Autoriteit van deze tweede groep kan en moet gebaseerd zijn op keuze. Inderdaad, als ik schoenen nodig heb, dan raadpleeg ik de schoenmaker, die op dat gebied een grotere kennis en ervaring bezit. Tenminste dat veronderstel ik, anders is het een slechte schoenmaker. Zo zijn er ook vele slechte staatsmannen, die hun vak slecht uitoefenen en er niet meer kennis over bezitten dan u of ik.
Maar voor ik verkies mijn schoenmaker te raadplegen, heb ik al een andere keuze gemaakt. Namelijk de keuze om schoenen te dragen. Een keuze die uiteraard gebaseerd is op eigenbelang, want van het dragen van schoenen wordt ik enkel beter. De Staat geeft ons deze keuze echter niet. De Staat is er, en het is vrijwel onmogelijk haar niet te kiezen. Het alternatief is een leven als naamloze, op papier onbestaande pariah. En mocht ik van de Staat onvermijdelijk beter worden, zoals dat met schoenen het geval is, dan zou ik eens zuchten, maar er verder weinig aandacht aan besteden. Helaas is dat niet het geval, en helaas heeft de Staatsman zijn werkterrein in de loop van de jaren zo ver uitgebreid dat het Staatsmansschap nu in meer of mindere mate alle andere autoriteiten omvat. Aangezien dit strijdig is met het doel van autoriteit, verwerp ik de Staat en zal ik haar bekampen.
__________________
http://www.frontalnoize.be
bloedverwant is offline   Met citaat antwoorden