Los bericht bekijken
Oud 8 september 2013, 18:00   #103
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 augustus 2013
Berichten: 13.049
Standaard

Beste mensen, hier het beloofde verslag.

Nadat de compromis was getekend voor de verkoop van het woongedeelte van de boerderij hebben we de werken aangevat om een slecht dakgedeelte van een tussengebouw te herstellen.
Enkele weken later kregen we te horen dat ons bezwaar was afgewezen.
Dit betekende een onmiddelijke stopzetting van de werken gezien de centen van de verkoop tot nader order in de zakken van onze overheid verdween.

De boerderij (+/- 1800) staat op een lijst van waardevolle gebouwen en in opgetrokken uit natuursteen, gemetst met zand en meel. Een eigenschap – noem het groot nadeel – is dat bij insijpeling van water de muren zeer snel onstabiel worden.
Ik heb dit aangekaart bij onze diensten, maar gezien ik volgens hun papiertjes een rijk man ben
“gaat daar iemand naar kijken” - Ik weet vandaag dat dat 'versnipperaar' betekend.

Nu moet je weten dat de boerderij in een rustige straat staat met veel jonge kinderen en ik me echt zorgen maakte gezien de muren snel aan stabiliteit verloren. Wie ik ook contacteerde, geen reactie.

Uiteindelijk is muur aan straatzijde tijdens de winter van 2011/2012 ingestort. Gelukkig zonder slachtoffers, acuut gevaar geweken. De stormschade aan de grote schuur was niet van die orde dat we ons de eerste maanden zorgen dienden te maken, we stonden nog enkele maanden van vonnis en rechtzetting, voor ons eindelijk het moment van rede en verlossing.

Twee weken voor de zitting werdt deze met bijna een jaar uitgesteld. Vraag me niet de rede, ik weet het vandaag nog niet. Toen werd de opgelopen stormschade wel een groot probleem. Binnen afzienbare tijd zou ook de schuur door insijpeling onstabiel worden en dit meld ik zowel aan rechter Crabeels als aan de verantwoordelijke ambtenaar J-M Allarding die ons dossier beheerd.

In bijlage zit het ontvangstbewijs afgestempeld door de grifier van de rechtbank van Namen,
met verkleinde afbeeldingen van het neergelegde dossier, datum, 26 april 2012.
Op dit schrijven is nooit gereageerd.

In de loop van vorige week is burgemeester Luc Jadot (Hamois) ter plaatse gekomen met een
bouwkundig expert en heeft moeten vaststellen dat de schuur vandaag een gevaar vormt voor de
omgeving. Voor de twijfelaars onder de lezers, je kan steeds bellen naar het gemeentehuis van Hamois, telefoonnummers en andere contactgegevens vindt je hier:

http://www.hamois.be/

Wel nog even meegeven, dit is nog steeds om de pot draaien.
Bijgevoegde miniaturen
Klik op de afbeelding voor een grotere versie

Naam:  bewijsvanafgifterechtbank.JPG‎
Bekeken: 322
Grootte:  721,5 KB
ID: 91404  

Johan Daelemans is nu online   Met citaat antwoorden