Los bericht bekijken
Oud 6 april 2004, 11:42   #7
Spartacus
Vreemdeling
 
Geregistreerd: 22 juni 2003
Berichten: 15
Stuur een bericht via Instant Messenger naar Spartacus
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Guderian
Conservatieve Revolutie

Wat de wereld in zekere zin nodig heeft, is een heropleving van het verleden. Dit verleden zal "mythisch" in die zin dat het misschien niet het verleden van officiële geschiedenis is, maar wat de mythen ons van vroegere tijden vertellen.

...en een zin van Eer, Traditie's en gemeenschappelijkheid.

...Wij zijn conservatief in de zin dat wij proberen het waardevolle uit het verleden te herstellen en in die zin kan men niet geloven in een liberale democratie. Doctrines en hun uitwassen als liberalisme, individualisme, materialisme en marxisme worden afgekeurd. Het eindresultaat van deze conservatieve revolutie zal de verschijning van een nieuwe man en nieuwe vrouw zijn...

...Het slechtste tijdperk, de huidige Ijzertijd, zou dan noodzakelijk door een nieuw Gouden Tijdperk gevolgd worden. Hoewel er voorlopig niet gehoopt kan worden op de dageraad van een Nieuwe Gouden Tijd, heeft iedereen nog de keuze om de demonen in zichzelf en binnen de maatschappij te bevechten om voorname personen en een belovende staat te vormen...

Met betrekking tot dat mythisch verleden... Rekent u daar dan ook zaken toe die niet in de strikt 'feitelijke' zin van het woord voorgekomen zijn, maar door latere generaties wel als 'echt' beschouwd - of misschien eerder geloofd - werden? (Bijvoorbeeld voor het romeinse volk de stichting van Rome door Romulus en Remus)
Mocht dit zo zijn, is dit dan niet in tegenspraak met uw hier in een vorig leven op dit forum rondzwalpende citaat (de auteur ben ik vergeten) dat min of mer neerkwam op dit: "ik veracht de gelijkheid, net zoals ik alles veracht wat niet bestaat" Mijn insziens zou u het door u gepropageerde "mythisch" verleden dus ook moeten verachten...
Bent u met die steun aan een 'constructie', de creatie van een verleden dat eigenlijk aldus als een POSTMODERNISTISCH verhaaltje kan beschouwd worden, overigens niet gevaarlijk dicht in de buurt aan het komen van al die linkse theoretici (pas op Guderian, achter u Adorno die u wil neermeppen met een Franfurter Schüle-worst!!!) die u zo verguist?

Verder, over die Eer (ach, hoofdletters, fallussymbolen der viriele woordenschat!), zou u zich in die optiek kunnen vinden in de "scone ende wijse spreuke" 'Meine Ehre ist Treue"?

Bij het volgend puntje, die "wij", is dat pluralis majestatis, o Guderian, mijn geduchtes Heeren?
Trouwens, is het Ancien Régime, waar ik vermoed dat u met dat 'verleden' op wijst, eigenlijk wel een systeem dat de "volkseenheid en gemeenschap" ten goede komt? Volgens mij hield het Ancien Régime daar helemaal geen rekening mee... Zijn nationalisme (en de romantiek) niet essentieel stromingen voorkomend uit het liberalisme en individualisme. Maar goed, ik wil gerust knievallen maken voor één of andere franstalige adelman, die mij als zijn onderdaan meewarig edoch vanuit zijn onuitputtelijke macht genade schenkend als een stuk vuil bekijkt (maar natuurlijk nooit erg lang)... Tof verleden...

Polybius gelezen, Guderian?
Spartacus is offline   Met citaat antwoorden