Los bericht bekijken
Oud 8 april 2018, 01:48   #28
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Diego Raga's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 3 juni 2005
Berichten: 15.895
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Waterglas Bekijk bericht
Niet de Britten, de Brexit lijkt me niet zo'n dreiging dat de regering en de veiligheidsdiensten tot zoiets zouden overgaan. Als het voortbestaan van de natie op het spel staat is alles mogelijk, maar zo'n situatie zie ik niet. De gevolgen wanneer het uitkomt zijn te groot. En het in scene zetten (faken) is veel moeilijker te organiseren, dan moeten veel meer mensen meewerken of misleid worden.

Oekraine zie ik er wel toe in staat, die verschillen weinig van de Russen, hadden samen met hen de macht in de USSR, de SBU zit vol met voormalige KGBers, de oligarchen zijn geen haar beter dan de Russische, en het land is in oorlog. Zo'n false flag zou me in hun situatie niet onredelijk lijken. Kan zelfs zonder medeweten van de regering gebeuren, de SBU kan zelfstandig zo'n besluit nemen, en ze zullen genoeg contacten in Rusland hebben om het voor elkaar te krijgen (en eventueel een spoor achterlaten dat naar Rusland wijst).

Het zou verklaren waarom het tijdens het bezoek van de dochter gebeurde, iemand moest haar volgen om te weten waar hij woonde.
Het zou ook verklaren waarom zo'n onzekere methode gebruikt werd, als hij handschoenen had gedragen of als het geregend had zou hij aan veel minder blootgesteld worden, maar voor hen volstaat dat de vergiftiging opgemerkt wordt (Skripal moest niet dood, en als een onschuldig persoon, een buur, postbode etc. slachtoffer wordt is dat even goed, misschien zelfs beter).
De timing lijkt gepast, er gingen beslissingen over de Nord Stream 2 genomen worden in Duitsland en Finland (het verbaast me dat ze toch toestemming gegeven hebben na deze zaak).
Het zou geen groot risico inhouden, de personen die het uitvoerden moesten niet weten wie de opdracht gaf, ze kunnen Russische maffia gebruiken, zich voordoen als GRU of FSB. Zelfs in het slechtste geval zou er twijfel blijven over wie precies de opdrachtgever was.

En als de opdracht toch uit Rusland komt zijn er naast het Kremlin nog andere verdachten. Tegenstanders van Putin, of de GRU of FSB die het op eigen houtje deden, Chechenen (vrienden of tegenstanders van Putin) ......
Mooie uiteenzetting van mogelijke scenario’s.

Dat de Skripals niet persé dood moesten, maar wel dat de aanslag zou opgemerkt worden zit er ook dik in.
Dat de staatveiligheid van Engeland blind misleid zou zijn in een van de scenario’s die je beschreef, lijkt me eerder onwaarschijnlijk, want anders zouden er wereldwijd geen 151 Russische diplomaten hun koffers hebben moeten pakken.
Het kan dus zeker door diverse belanghebbenden gebeurd zijn, maar dan wel met het volle medeweten van Engeland, gezien de magnitude van de (over-)reactie niet opweegt tegen de oorzaak.
Die drastische aanpak - zonder enig bewijs - is maar al te doorzichtig en staat in feite een handbreedte af van een oorlogsverklaring of een daad van vijandschap.

Centraal punt in deze tenenkrullende zaak is dat alle mogelijke partijen voordeel proberen te halen, met de volgehouden agitprop tegen Poetin, maar in de fond blijkt de grote winnaar in deze dan toch weer de VS te zijn.
Mission accomplished.
__________________
Vrije meningsuiting bestaat niet, aangezien de Waarheid niet getoond mag worden, omdat de Grote Leugen regeert.

Laatst gewijzigd door Diego Raga : 8 april 2018 om 01:48.
Diego Raga is offline   Met citaat antwoorden