Los bericht bekijken
Oud 7 oktober 2017, 12:44   #82
harriechristus
Secretaris-Generaal VN
 
harriechristus's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 29 december 2009
Locatie: amsterdam
Berichten: 27.776
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Oosten Bekijk bericht
Ja dat had ik wel door.

Natuurlijk zijn het de vrouwen die baren. Ik begrijp deze (uw) opmerking niet.
Ik bedoel daarmee dat het hebben van kinderen in de eerste plaats de vrouw toebehoort, die ze baart en niet de man.
En bovendien als eerste de vrouw de schuld zal krijgen als ze geen kinderen kan baren, dan onvruchtbaar te zijn.
Of ten tweede het zaad van de man niet deugt.
Maar het laatste waar je dan aan zal denken dat de man een eunuch zou kunnen zijn. Want waarom trouwt hij dan?
Citaat:
Misschien hebt u weet van vrouwelijke eunuchen. Deze zijn mij vooralsnog onbekend. Neen, ik denk dat (maar helemaal zeker ben ik niet) dat 'eunuchos' gewoon slaat op mannen. En zeker als woord in de Griekse tekst mannelijk meervoud is. Ik zal het eens opzoeken en proberen te vinden in de Sinaïticus.

Alvast een weetje:
Een eunuch is een man die gecastreerd is. De bekendste eunuch uit de Bijbel is de Ethiopische ‘kamerling’ (Hand. 8:27-29).
Volgens het boek: sex in de Bijbel, was hij één van de eerste christelijke bekeerlingen.
Dus naar het ideaal van Jezus een eunuch te zijn (het laatste is dan van mij).
Citaat:
Een eunuch is naar de oorspronkelijke en letterlijke betekenis een ‘bedbewaker’. Het Griekse woord eunouchus (Lat. Eunuchus) is een samenstelling van eune, bed, en echo, in bewaring hebben. Zo’n bedbewaker was een dienaar en opzichter van de vrouwen in een Oosters harem (vrouwenverblijf). De vrouwenoppasser moest een gecastreerde man, een gesnedene zijn. Vandaar de synoniemen van eunuch: gesnedene, ontmande.
Mooi, dat de eunuchen harembewakers waren is mij bekend.
Overigens schijnen ze ondanks dat toch zeer manlijk geweest te kunnen zijn (volgens Sex in de Bijbel) met moed en geestkracht en vaak hoge posities wisten te bereiken.
Verder wordt de theoloog Origenes genoemd als eunuch als meest beroemde voorbeeld.
__________________
Lees de Nieuwe Bijbel over Gods Rijk in de microkosmos. En bezie ook Twitter en facebook.
harriechristus is offline   Met citaat antwoorden