Los bericht bekijken
Oud 4 juni 2009, 08:44   #27
Sidharta
Minister
 
Geregistreerd: 9 januari 2009
Berichten: 3.321
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Lovania Bekijk bericht
Al enige tijd ben ik een trouw lezer van dit forum en nu voel ik me geroepen om toch te reageren op het bovenstaande. Met de voorgestelde indeling van de provincies door Derk ben ik het volkomen eens, al zou de Bommelerwaard ook bij een herenigd Brabant moeten horen. In de reactie van Spinoza kan ik me daarentegen niet vinden. Ook ik kom uit het Westen van Noord-Brabant en juist op dit moment heeft Noord-Brabant te weinig in de pap te brokkelen. De Vlamingen zouden ons (de Brabanders) in de voorgestelde constructie juist n�*et overvleugelen, omdat zij een eigen provincie 'Vlaanderen' zouden krijgen, terwijl wij in een herenigd 'Brabant' zouden opgaan. Het evenwicht binnen de Nederlanden zou daarmee juist verbeteren. Mag ik Spinoza er op wijzen dat op dit moment zowel de provincie Noord-Brabant als Gelderland zwaar ondervertegenwoordigd zijn in de Tweede Kamer, terwijl Noord- en Zuid-Holland flink oververtegenwoordigd zijn?! Dat heeft niets te maken met Hollandse overheersing of zo (om de reactie van System voor te zijn), maar komt door de opzet van ons kiessysteem met landelijke lijsten. Mocht het daarom ooit tot een hereniging komen, voer dan een districtenstelsel in (met provinciale lijsten) waarbij elke provincie een vast aantal zetels heeft, afhankelijk van het aantal inwoners. Dit heeft als voordeel dat 'Den Haag' minder ver weg is voor de inwoners van de provincies, omdat ze enkel op kandidaten uit hun eigen provincie kunnen stemmen. Een groot-Nederland zou trouwens een uitgelezen moment zijn om de provincies te hervormen, aangezien men elkaar vooral in de Randstad voortdurend in de wielen rijdt. In de huidige staatsconstructie zou een 'Randstadprovincie' voor mij persoonlijk onaanvaardbaar zijn, omdat de andere provincies dan niets meer te vertellen zouden hebben. Bovendien zou men de grote provincies meer bevoegdheden kunnen geven door bijvoorbeeld de Eerste Kamer af te schaffen en deze bevoegdheden over te hevelen naar Provinciale staten.
Het lijkt me en prima voorstel ,alleen hebben we nog een lange weg te gaan.
Je zult daarom in fases moeten werken.
Fase 1 Vlaanderen onafhankelijk.
Fase 2 Confedratie Nederland -Vlaanderen ,met de huidige provincie-indeling
en bevoegdheden
Fase 3 Een Unitaire staat met de nieuwe provincie-indeling en bevoegdheden,
zoals u aangeeft

Laatst gewijzigd door Sidharta : 4 juni 2009 om 08:44.
Sidharta is offline   Met citaat antwoorden