Los bericht bekijken
Oud 23 juni 2019, 07:50   #695
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Een Zeeuw? Als er een deel van westelijk Nederland Duits is, dan is het wel Zeeland. In de meeste Zeeuwse kustplaatsen wordt men vaak genoeg eerst in het Duits aangesproken.

Dus om als Zeeuw een al te grote mond over Nijmegen ofwel Nimwegen te hebben, gaat mij echt te ver.

Zelf ben ik West (Noord) Brabander en de verschillen met meest dichtstbijzijnde Zeeuwse eiland Tholen zijn relatief best groot. Dat wil zeggen, als ik even ver oostelijk ga, als dat Tholen voor mij westelijk ligt, dan zijn de verschillen (weliswaar binnen Brabant) minder groot. Voor zo'n kleine afstand is dat toch wel opmerkelijk.
Ik heb aangetrouwde Protestantse familie en die zeggen zelf ook, dat de meeste fanatiekelingen in de traditionele grensstreek tussen Protestants en Katholiek Nederland wonen.
De doorsnee Nederlands-Hervormd (tegenwoordig Protestantse Kerk in Nederland) of Nederlandse Katholiek verschillen nu nauwelijks meer van elkaar.
Echter dat was een proces van generaties, men zegt dat de Nederlandse Katholieke emancipatie eindigde in de jaren 1960, toch begon dit al toen Katholieken nominaal gelijk werden gesteld in de Bataafsche Republiek in 1795.
Wij zijn al eeuwen gewend om met verschillende kerken te leven ,ook na 1795.
Heel lang werd dit vormgegeven eerst met gedogen en later in de verzuiling,
die na de jaren '60 van de vorige eeuw is afgebrokkeld door de secularisering.
Vlaanderen kent niet zo'n samenleving en heeft zich altijd afgezet tegen het Calvinistische Noorden.
Dit is eeuwen met de paplepel ingegeven , vanaf de 80 jarige oorlog met Spanje, de splitsing van het VKN in 1830
en eigenlijk leven Vlamingen nog steeds in die wereld van toen.
Ook Zeeuws Vlaanderen past niet meer in de mentaliteit van de Belgen.
Daarom is een hereniging een wens van enkelingen en het zal nog een paar generaties moeten duren , voordat dit een reële optie zal worden.

De Vlamingen hebben het veel te druk met de Franstaligen en in dit huwelijk zijn ze groot geworden.
Het is heerlijk om eindeloos met huwelijksproblemen bezig te blijven en daarom ze hebben geen behoefte aan een andere partner.

Laatst gewijzigd door cato : 23 juni 2019 om 07:59.
cato is offline   Met citaat antwoorden