Los bericht bekijken
Oud 12 oktober 2013, 21:38   #70
PeterCC
Minister
 
Geregistreerd: 2 december 2007
Berichten: 3.197
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Tja hangt er zeker vanaf waar de naverbranding in de roetfilter plaats vindt, voor de moderne diesel met roetfilter wslk eerst buiten de stad bij vlotte snelheden en op voldoende uitlaattemperatuur (meestal snelweg), dus waar de deeltjes nog naverband worden in nog kleinere reactionaire UFP-deeltjes + NOx rest CO2 (zie formule).


Aangezien oude diesels helemaal geen roetfilter hebben gaan ze al hun UFP deeltjes (wel minder) sowieso allemaal in de stad uitstoten. De diesels met roetfilter gaan hun UFP deeltjes veel eerder opstapelen in de roetfilter in de stad... en zeer wslk pas buiten de stad naverbranden, want ik kan me moeilijk voorstellen dat in de stad de nodige werkingstemperatuur bereikt wordt voor een efficiente naverbranding of regeneratie.
(...)
Je geeft me de indruk dat je je in vreemde bochten wringt.
Oude diesels, die veel minder BC produceren dan nieuwe diesels, produceren in de stad ineens veel meer BC dan nieuwe diesels omdat die hun BC dan buiten de stad produceren?
Hmm.
Klinkt ongeloofwaardig.
Zou het niet gewoon kunnen dat die 30% van jouw bron uit de duim gezogen is en dat de ADAC het gewoon bij het rechte eind heeft, namelijk: geen aantoonbaar effect?
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden