Los bericht bekijken
Oud 1 december 2018, 19:35   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN
 
Micele's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 18 mei 2005
Locatie: Limburg
Berichten: 50.240
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kojak Bekijk bericht
Vraag & aanbod.
Meer niet.
De prijs die we nu betalen voor stroom die we invoeren is nog nooit zo hoog geweest als nu.
Ja? Merk ik niets van.

In Nederland zijn onlangs de stroomprijzen gedaald wegens goedkope importstroom uit Duitsland.

Vraag en aanbod, kan dus evenzo andersom zijn:

Citaat:
https://www.energievergelijker.nl/ni...-uit-duitsland

dinsdag 14 juni 2016

ACM: dalende energieprijzen door import stroom uit Duitsland

Lagere energietarieven door goedkope stroom uit Duitsland. Het wordt mogelijk dankzij nieuwe afspraken met energietoezichthouders uit drie Europese buurlanden. Vanaf deze maand kan Nederland maximaal 20 procent meer stroom importeren vanuit onze oosterburen. Toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) voorziet hiermee een daling van de energiekosten.

Sinds 4 juni mag en kan er meer elektriciteit worden verhandeld tussen Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Dit dankzij nieuwe afspraken die energietoezichthouders uit de betrokken landen afgelopen maand maakten. “Hierdoor kan er zelfs 20 procent meer stroom uit Duitsland worden ingevoerd. En dat gaan we terugzien in onze energienota’s”, aldus de ACM.

Energieprijzen: vraag en aanbod

De elektriciteitsmarkten van Nederland en onze buurlanden zijn al enige jaren aan elkaar gekoppeld. Dit maakt het mogelijk om energieprijzen vast te stellen op basis van vraag en aanbod. Een overschot in het ene land biedt voordeel voor het andere. Zo kunnen landen profiteren van elkaars energieproductie.

Lagere stroomprijzen door extra capaciteit

Voordat de nieuwe afspraken werden gemaakt, vroeg de ACM netbeheerder TenneT te onderzoeken hoeveel de importcapaciteit kon worden vergroot. Er zit een grens aan deze capaciteit, omdat de stabiliteit van het Europese elektriciteitsnet in gevaar komt wanneer er teveel elektriciteit wordt getransporteerd.

Tot voor kort transporteerde Nederland per dag 4250 MW vanuit Duitsland. Met de nieuwe afspraken komt dit op 5000 MW. De extra 750 MW elektriciteit is te vergelijken met het totale verbruik van een middelgrote stad. Een aanzienlijke extra hoeveelheid stroom die de stroomprijzen naar verwachting dus zal doen dalen.
Zoals ik al aantoonde ik betaal heus niet meer voor stroom als enkele jaren geleden ik zal eens even in mijn oude rekeningen kijken. ff geduld...

Nu betaal ik 0,238 €/kWh, halfweg 2014 was dat 0,22 €. Dus 8% duurder, dat is eerder inflatie en nog een prutsje.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2018 om 19:51.
Micele is offline   Met citaat antwoorden