Los bericht bekijken
Oud 27 november 2015, 21:34   #5
cato
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 5 november 2013
Berichten: 14.101
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jacob Van Artevelde Bekijk bericht
Niettegenstaande ik buitenkerkelijk ben, zal ik steeds elke 19e eeuwse, of oudere kerk binnengaan als ik er voorbijkom en niet al te gehaast ben. Als liefhebber van neogotiek beschouw ik kerken namelijk als de allermooiste en interessantste musea.
Het barbaarse vandalisme dat toen aangericht werd met het verlies van onschatbaar kunstpatrimonium is dus zeker niet iets om te vieren, maar wel om te betreuren.

Zelfs de opstand zelf moet ook niet gevierd worden voor mijn part, want hij leidde per slot van rekening tot de fatale scheiding van ons vaderland.
Er is u reeds meermaals gezegd dat ge onafhankelijkheid niet moogt verwarren met zelfstandigheid. (Maar het is eigen aan dit forum, dat al wat gezegd wordt in dovemansoren valt omdat iederen hier is om zijn eigen eigen gelijk te halen en bijgevolg kan natuurlijk niemand overtuigd worden.)

We zouden ook wel zonder bloedvergieten van Spanje zijn los geraakt, net zoals het Oostblok van Rusland.
En voor mijn part: beter een Juan Carlos als koning van de Nederlanden ipv de Nederlanden gedesïntegreerd in twee koninkrijkjes en een klein groothertogdommeke.
Ik bedoel maar, beter geen opstand dan een half gelukte opstand. Maar dat zijn dus vijgen bedacht na Pasen.

Wat mij vooral interesseert is de geopolitieke vraag waarbij we het beste weerstand hadden kunnen bieden tegen het imperialistische Frankrijk:
Ofwel de situatie zoals we ze gekend hebben. Ofwel een denkbeeldige situatie waarbij de Opstand niet had plaats gevonden een een veel sterker Spanje de Nederlanden had kunnen beschermen ipv een Spanje dat verzwakt werd door de Verenigde Republiek.

Een vraag die ik trouwens hier stel:

http://forum.politics.be/showthread.php?t=190313
__________________
Natuurlijk zijn kerken prachtig om te bekijken en de beeldenstorm had ook barbaarse kanten.
Toch was het een opstand van de burgerij, tegen de onderdrukking van
kerkelijke en adellijke heersers.
De macht en vrijheid om te geloven kwam nu toe aan de burgerij.

Deze unieke gebeurtenis in de geschiedenis van de Nederlanden en voorloper van de Franse Revolutie ,
is zeker de moeite waard om te herdenken.
Helaas is het voor de zuidelijke Nederlanden slecht afgelopen en duizenden vluchtelingen en economische migranten ,
vertrokken naar de steden van Holland.

Toch is het goed om je te realiseren dat er zonder Nederlandse Republiek/staat waarschijnlijk nu geen Nederlandse taal zou zijn geweest.
De splitsing was een ramp voor het Zuiden ,maar het Noorden werd de hoeder van het Nederlands t.o.v de buurlanden Frankrijk en Duitsland.
In de 17e eeuw verschenen meer boeken in het Nederlands, dan in de rest van Europa in andere talen.

Daarom een splitsing kan ongedaan gemaakt worden ,een vernietiging echter niet meer.

Laatst gewijzigd door cato : 27 november 2015 om 21:35.
cato is offline   Met citaat antwoorden