Los bericht bekijken
Oud 25 december 2010, 17:52   #40
Nestor Burma
Banneling
 
 
Geregistreerd: 26 april 2009
Berichten: 4.914
Standaard

Voor al degenen die denken dat Dewinter, Wilders en co zelf aan de touwtjes trekken dit artikel:

Citaat:
"Zwaar racistische praat in de loge"

Antropoloog Jan Blommaert haalt in Knack stevig uit naar de wereld van de vrijmetselarij, waartoe hij een jaar of vijf behoorde.

‘Ik ben vrijmetselaar geweest’, zegt Jan Blommaert, die tegenwoordig verbonden is aan de universiteit van het Nederlandse Tilburg. ‘Ik zat in de werkplaats van Siegfried Bracke, overigens – ik stip het maar even aan. Maar ik ben eruit gestapt, ik ben op eigen verzoek in slaap gesteld, zoals dat heet. Want eens vrijmetselaar, altijd vrijmetselaar, je kunt jezelf niet laten ontdopen.’

Waarom bent u eruit gestapt?

Blommaert: Het stoorde mij dat vrijmetselaars hun eigen morele superioriteit nooit ter discussie stellen. Alle anderen zijn fout, alleen hun morele beginselen zijn de beste. Wat mij ook dwars zat, was het bedrog. Soms zei ik dingen in de werkplaats die ik een week later door een broeder hoorde verkondigen op een faculteitsvergadering – ik werkte toen nog aan de Universiteit Gent, het was trouwens via dat academische milieu dat ik gerekruteerd was.

Het anti-islamdenken wordt ook stevig gevoed vanuit de loges. De prominente islambasher Wim Van Rooy is bijvoorbeeld vrijmetselaar. Of is dat toeval?

Blommaert: Het wijst er in elk geval op dat het debat binnen die gemeenschap op geen enkele manier beter is dan het debat in de publieke ruimte. Toen ik vrijmetselaar werd, ruim tien jaar geleden, leefde ik in de overtuiging dat het debat in de loge op een hoger niveau zou worden gevoerd, volgens het oude rationele verlichtingsidee. Maar dat klopt niet. Ik heb tamelijk verstandige mensen horen zeggen: ‘Ik heb niets tegen islamieten, maar ze moeten ophouden met hun vrouwen te besnijden.’ Alsof vrouwenbesnijdenis ook maar �*éts met de islam te maken heeft. Er heerst binnen de vrijmetselarij een enorme hoeveelheid onwetendheid, die wordt toegedekt door het idee dat vrijmetselaars het allemaal beter weten.

Misschien was u iets te idealistisch, toen u toetrad?

Blommaert: Ik was wellicht al wat te oud, en dus te slim, toen ik toetrad. En dat is zoiets als leren rijden op latere leeftijd, dat is ook geen goed idee, want je bent je veel te bewust van wat er gebeurt en wat er allemaal kan misgaan. Je kunt beter als jong veulen lid worden van de loge, dan vind je dat allemaal nog leuk: een schortje dragen, belangrijke mensen ontmoeten… Want in verkiezingstijd zie je politici van alle partijen opduiken in de werkplaatsen.

Behalve van het Vlaams Belang, neem ik aan.

Blommaert: Mmm, toch niet, hoor. Die zijn er ook.

Hoezo? Ik dacht dat Vlaams Belangers geen lid mogen worden? Wijlen Ward Beysen wilde men destijds zelfs uit de vrijmetselarij verstoten omdat hij te veel optrok met Filip Dewinter.

Blommaert: Ja, dat is even zo geweest, maar inmiddels is dat standpunt ten opzichte van Vlaams Belang fel verzacht. Er zijn héle rechtse loges. En je hebt natuurlijk evengoed racisten bij de Lijst Dedecker, of bij de vakbond. Geloof me, ik hoorde soms zwaar racistische praat in mijn werkplaats.

Tien jaar geleden zei Luc Van der Kelen in Knack dat het bruine gedachtegoed zich een weg had gebaand naar de Antwerpse loges. Dat is dus erger geworden?

Blommaert: Absoluut. En niet alleen in de Antwerpse, maar bijvoorbeeld zeker ook in de Brusselse loges. Ja, onder het mom van humanistische ideeën wordt vandaag veel gediscussieerd hoe selectief we onze samenleving in de toekomst gaan maken. Het is slecht gesteld met de erfenis van de verlichting.

Joël De Ceulaer

http://knack.rnews.be/nl/actualiteit...4893997412.htm

Laatst gewijzigd door Nestor Burma : 25 december 2010 om 17:53.
Nestor Burma is offline   Met citaat antwoorden