Los bericht bekijken
Oud 7 december 2018, 18:16   #1695
speurneus
Eur. Commissievoorzitter
 
Geregistreerd: 11 juli 2007
Berichten: 8.879
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door koppijn Bekijk bericht
De premier wordt aangesteld om een regering te leiden.In die zin vertegenwoordigd hij de ganse regering. Daarom wordt er gestreefd naar een consensus. Als men die niet vind wordt er verondersteld dat één van de leden ontslag neemt of gans de regering valt. NVA is niet verplicht om ontslag te nemen premier Michel kan ook naar de koning gaan om het ontslag van de regering te vragen. Dat laatste zal waarschijnlijk nog niet gebeuren want een regering in lopende zaken kan geen verdrag ratificeren. NVA kan altijd aanbrengen dat ze bereid waren tot een compromis, ze geven groen licht om naar Marrakech te gaan. Ofwel doet hij dat in persoonlijke titel ofwel als premier in naam van de regering, maar dan moet hij wel het regeringsstandpunt verkondigen. Dat is dat er geen consensus is. Daar kan hij niet buiten, maar dat is niet onoverkomelijk. Het pijnpunt is New York want daar wordt er gestemd. MR, ovld en cd&v willen voor stemmen NVA tegen. Ook hier zegt NVA bereid te zijn tot compromis en onthouding ook mag. Maar ik denk niet dat de andere partijen daartoe bereid zijn. Wat nu? Ze kunnen de NVA niet dwingen om de regering te verlaten. Wat ze zo graag willen en snel snel een minderheidsregering te vormen. Maar dat gaat niet pakken denk ik, en daar hebben ze groot gelijk in. Hoe dat het verder moet is mij een raadsel.
Ik ben het grotendeels eens met wat je zegt maar dat staat helemaal niet in de grondwet.
speurneus is offline   Met citaat antwoorden