Los bericht bekijken
Oud 23 maart 2008, 15:04   #49
Geert C
Perm. Vertegenwoordiger VN
 
Geregistreerd: 29 november 2007
Berichten: 15.670
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Den Duisteren Duikboot Bekijk bericht
Welk politicologisch inzicht zou in de eindtermen van het secundair onderwijs moeten worden opgenomen?
Moeilijk te zeggen. Hoe onze politieke structuren functioneren komt wel vrij weinig aan bod in het secundair onderwijs (naar mijn mening, en natuurlijk kan ik hierover alleen maar uitspraken doen over mijn eigen ervaringen), buiten een beetje de basics in beknopte vorm. De politieke instellingen die er zijn, en hun samenstelling en hun bevoegdheden (in zéér vereenvoudigde vorm), kwamen wel even aan bod, maar over de werking werd amper iets gezegd.

Hoe beleid tot stand komt zou wel wat uitgebreider aan bod mogen komen in het secundair onderwijs, het lijkt me toch belangrijk om daar iets over te weten. Over de werking van de nationale en regionale politieke instellingen en de Europese Unie zou volgens mij ook wat meer worden gesproken in het secundair onderwijs. Men zou in feite misschien kunnen overwegen een vak "maatschappijleer", of iets in die aard, dat ook nog andere dingen kan omvatten te verplichten.
__________________
Het ogenblik nadert, waarop grote beslissingen moeten worden genomen. Tegenover Europa staat een monsterverbond van sleur, onwetendheid, zelfzucht, verouderd nationalisme en volgzaamheid aan buitenlandse instructies.
De tegenstanders maken zich klaar voor de strijd. Sommigen kunnen wij overtuigen, anderen moeten wij verslaan; dat is het, waartoe wij mannen en vrouwen van onze volken oproepen.
Tezamen zullen wij overwinnen.
Geert C is offline   Met citaat antwoorden