Los bericht bekijken
Oud 28 april 2008, 12:25   #36
system
Banneling
 
 
Geregistreerd: 28 oktober 2006
Berichten: 40.545
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hussar Bekijk bericht
Vroeger heeft mijn geschiedenisleerkracht mij een uitleg gegeven waarom Duitsland via België Frankrijk aanviel, samegevat is het de deze:

Toen Duitsland Frankrijk wou binnenvallen konden ze dat het vlugste via de Frans-Duitse grens. Het probleem was echter dat deze veel te zwaar was versterkt. Duitsland had wel het grootste, sterkste en meest moderne leger van europa; maar toch zouden ze dan hard moeten vechten om toch te kunnen doorbreken.
Als oplossing paste Duitsland een eeuwenoud principe toe: als je er niet door kunt, ga er dan langs. Dat ging dan langs de volgende wegen:
-Langs België
-Langs Zwitserland
-Langs Oostenrijk en Italië
-Langs de zee

Langs de zee zou niet gaan wegens het prijskaartje, de grootte van het leger, een te lange reis, een gebrek aan schepen,enz.
Langs Oostenrijk en Italië ging ook niet, de omweg was te groot, en de verdedeging aan de Frans-Duitse grens zou wegvallen.
België en zwitserland bleven dus over. Maar helaas Zwitserland ging ook niet: zwitserland genoot in 1914 ook al van een neutrale status doordat ieder land er zijn geld had zitten (Zoals vandaag de dag). Door zwitserland aan te vallen zou Duitsland meer vijanden maken dan het VK alleen. Een tweede reden is dat voor zwitserse mannen een militaire opleiding verplicht was, en dat na deze opleiding de zwitsers hun wapen gewoon mee naar huis mochten nemen. Dus als de duitsers ergens in een bergdorpke daar ene zage jodelen en dijekletsen kon diee evengoed een geweer vanachter zijn lederhosen naar boven trekken.
Dus langs België was de meest logische weg.

Enfin, deze uitleg is aan mij gegeven. Het kan fout zijn, maar aangezien die kerel daarvoor heeft gestudeerd vertrouw ik hem toch.
En ik heb altijd gelezen dat de Duitsers langs België kwamen met een 'Blitz', omdat dit een gewaagde aanval was die niemand verwachtte (Ardennen) en die quasi onmogelijk werd geacht. Daarbij komt dat heel de Franse (én Belgische) krijgstaktiek gebaseerd was op verdediging. Dus ook de wapens waren geconcipieerd om te verdedigen (forten, kanonnen, mitrailleursnesten, 'verdedigingslinies', enz: statisch dus). De Duitsers hadden veel aanvallende wapens (tanks, vliegtuigen, parachutisten, snelheid van handelen, enz: dynamisch dus). Een keer de verdedingslinies overrompeld door de Duitsers liepen de terugtrekkende tropen mekaar in de weg, niemand wist nog waar naartoe, enfin, één puinhoop bij de Belgen en de Fransen en de Engelsen.
system is offline   Met citaat antwoorden